استان‌های پربارش کدامند؟

عنوان پربارش‌ترین مناطق ایران طی حدود یک ماه اخیر به نام استان‌های نوار شمالی کشور ثبت شده است. استان‌های گیلان با ۱۰۶ میلی‌متر، مازندران با ۶۶ میلی‌متر و گلستان با ۳۶ میلی‌متر بارندگی تاکنون سه استان پربارش کشور بوده‌اند. در این میان، سیستان و بلوچستان نیز به دلیل بارندگی‌های مناسب یک ماه اخیر و سیلاب‌های رخ داده توانسته است با ثبت ۲۲میلی‌متر بارندگی چهارمین استان پربارش کشور باشد.

استان‌های کم بارش کدامند؟

این درحالی است که ۲۴ استان کشور سال آبی جدید را با بارندگی‌های کمتری نسبت به مدت متوسط بلندمدت آغاز کرده‌ و این روند در ۱۹ استان کشور به منفی ۵۰ درصد رسیده است. وضعیت نامطلوب بارندگی‌ها در استان‌های ایلام، خراسان‌ جنوبی و خراسان‌رضوی، خوزستان و سمنان به مراتب محسوس‌تر است؛ چرا که این مناطق از ابتدای مهر تا ۲۸مهر شاهد یک میلی‌متر بارندگی هم نبوده‌اند و استان‌های تهران، یزد، لرستان، قم، چهارمحال و بختیاری، البرز و اصفهان بارندگی کمتر از یک میلی‌متر را تجربه کرده‌اند.

وضعیت ۶ حوضه آبریز کشور

بر اساس آمار وزارت نیرو، در میان ۶ حوضه آبریز اصلی کشور نیز حوضه‌ آبریز دریای خزر با ۲۶ میلی‌متر، دریاچه ارومیه با هفت‌میلی‌متر، خلیج‌فارس و دریای عمان با پنج میلی‌متر، مرزی شرق با چهار میلی‌متر، فلات مرکزی با دو میلی‌متر و قره‌قوم با ۱/ ۰ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین حوضه‌های آبریز اصلی کشور بوده‌اند. همچنین از ابتدای مهر تاکنون ایستگاه‌های باران‌سنجی رامسر صفارود با ثبت ۲۳۸ میلی‌متر بارندگی و هشتپر تالش با ثبت ۱۷۴ میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین مناطق کشور بوده‌اند.

آخرین وضعیت سدهای تهران

همچنین طبق آخرین آمار میزان ورودی سد امیرکبیر ۵ مترمکعب در ثانیه و میزان خروجی ۵/ ۱۳ مترمکعب در ثانیه است. میزان ورودی و خروجی سد لتیان به ترتیب ۱۲ و ۲۱ مترمکعب در ثانیه است. میزان ورودی سد لار ۷/ ۴ مترمکعب در ثانیه و میزان خروجی این سد ۲۴ مترمکعب در ثانیه است. میزان ورودی و خروجی سد طالقان به ترتیب ۵/ ۱ مترمکعب در ثانیه و ۵ مترمکعب در ثانیه بوده و میزان ورودی و خروجی سد ماملو نیز به ترتیب ۵/ ۱۵ مترمکعب و ۵/ ۱۱ مترمکعب در ثانیه است.  حجم کل مخازن سدهای پنج‌گانه تهران ۸۱۷ میلیون مترمکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵۷۹ میلیون متر مکعب بود، ۲۳۹ میلیون مترمکعب بیشتر است.