عباس هاشمی افزود:‌ تولید ۵۲۵ هزار دستگاه در هفت ماهه امسال برای یخچال و فریزر برنامه‌ریزی شده بود، اما با وجود تحریم‌ها و به‌ویژه خروج شرکت‌های ال جی و سامسونگ از ایران که سهم بالایی در تولید این محصولات داشتند، تا پایان مهرماه ۶۷۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شد. به گفته وی، این آمار در ماشین لباسشویی ۳۶۰ هزار دستگاه، کولر آبی ۵۰۰ هزار دستگاه، رادیاتور فولادی یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع و پکیج ۳۰۰ هزار دستگاه به ثبت رسید و فقط در تولید تلویزیون با حدود ۴۰۰ هزار دستگاه از برنامه هفت ماهه عقب هستیم.

این مقام مسوول درباره برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل اظهار کرد: ‌این میزها تاکنون برای بخش خودرو و پتروشیمی‌ها برگزار شده و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و هماهنگی با واحدهای تولیدی و قطعه‌ساز، مقرر است در هفته نخست دی‌ماه نخستین میز تعمیق ساخت داخل قطعات لوازم خانگی برگزار شود. وی ادامه داد: تولید انواع فن‌ها، پمپ‌ها و... و کاهش ارزبری تولید لوازم خانگی، از برگزاری این میزها انتظار می‌رود. هاشمی درباره کمرنگ شدن حضور خارجی‌ها در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی بیان کرد:‌ طبیعی است محدودیت‌های بین‌المللی بر این مساله تاثیرگذار شده، اما از شرکت‌های ایرانی می‌خواهیم ارتباطشان را با شریکان، همکاران و تامین‌کنندگان خارجی خود قطع نکنند و در ادامه به تعمیق ساخت داخل قطعات و اتکا به توانمندی‌های خود بپردازند.

جایگزین‌های ال جی و سامسونگ

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت در ادامه به خروج ال جی و سامسونگ از ایران در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت:‌ این موضوع برخلاف میل باطنی این شرکت‌ها و متاثر از فشار آمریکایی‌ها انجام شد. وی افزود: مدیران شرکت‌هایی که قبلا محصولات سامسونگ و ال جی را در کشور تولید می‌کردند پس از این موضوع به دنبال تامین‌کنندگان چینی قطعات و تجهیزات با حداکثر کیفیت رفتند و اکنون محصولات آنها از جمله تلویزیون با بهترین کیفیت روانه بازار شده است.

هاشمی تاکید کرد:‌ وزارت صنعت نیز به دلیل سرمایه‌گذاری زیاد این شرکت‌ها، از آنها حمایت می‌کند و به زودی به ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود در زمان پیش از اعمال تحریم‌ها باز خواهند گشت. پیش از این سید مرتضی میری رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی تهران گفته بود:‌ با خروج شرکت‌های لوازم خانگی کره‌ای، نشان‌های ایرانی جایگزین برندهای سامسونگ و ال‌جی می‌شوند.