اما برای توسعه صنعت فولاد چالش‌هایی وجود دارد که در سلسله گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «روزشمار دهمین همایش فولاد» به آنها اشاره شد. طبق بررسی‌ها تنها ۲۲ درصد از طرح‌های فولادی نزدیک سواحل آبی جانمایی شده‌اند که با توجه به بحران آب در کشور، توسعه ظرفیت‌های فولادی در حاشیه خلیج‌فارس باید مدنظر قرار گیرد. همچنین جهت توسعه خطوط ریلی و رسیدن به هدف ۲۵هزار کیلومتر خطوط ریلی در سال ۱۴۰۴، افزایش بودجه شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه حمل‌ونقل باید در دستور کار قرار گیرد. برای تقویت این مسیر توسعه‌ای صنعت فولاد با توجه به اینکه توسعه خطوط ریلی می‌تواند سودآوری خوبی در پی داشته باشد، دولت می‌تواند با اعطای اوراق مشارکت و پرداخت سود بالای ۲۰ درصد، حجم نقدینگی را به این حوزه سوق دهد و همچنین مشکل حمل ریلی مواد معدنی را نیز حل کند.

اما یکی دیگر از مسیرهایی که می‌تواند صنعت فولاد را به توسعه نزدیک کند توسعه ظرفیت تولید فولاد در حاشیه خلیج‌فارس است. به‌منظور توسعه صادرات و تولید فولاد در مناطق حاشیه‌ای خلیج‌فارس به‌عنوان هاب صادراتی، توسعه ظرفیت ۴۶/ ۵ میلیون تن فولاد (با سناریوی مصرف ۲/ ۳۴ و صادرات ۸/ ۹ میلیون تن) در حاشیه خلیج‌فارس متصور است. همچنین به‌منظور توسعه صادرات و تولید فولاد در مناطق حاشیه‌ای خلیج فارس به‌عنوان هاب صادراتی، توسعه ظرفیت ۴۱/ ۱۲ میلیون تن فولاد (با سناریوی مصرف ۳/ ۲۶ و صادرات ۷/ ۱۷ میلیون تن) در حاشیه خلیج فارس متصور است. از سوی دیگر، با پیش‌بینی مصرف ۲/ ۳۴ میلیون تن فولاد طبق سناریوی مصرف ۲/ ۳۴ و صادرات ۸/ ۹ میلیون تن، استان اصفهان باید فولاد تولیدی خود را صرف نیاز داخلی کشور کند و با پیش‌بینی مصرف ۳/ ۲۶ میلیون تن فولاد طبق سناریوی مصرف ۳/ ۲۶ و صادرات ۷/ ۱۷ میلیون تن، استان اصفهان می‌تواند ۷/ ۰ میلیون تن از ظرفیت مازاد بر نیاز داخلی کشور را صادر کند.

***

دهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» و با همکاری مجتمع فولاد مبارکه و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، یکم و دوم بهمن ۹۸ در مرکز همایش‌های صداو‌سیما در تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۷۱۰۱۸۰ و ۴۲۷۱۰۱۸۶ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.