نقشه جنگ تجاری دوم

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» این مقام تجاری ارشد آمریکا در گفت‌وگویی که با شبکه «فاکس نیوز» داشت گفت تعرفه‌هایی که به تازگی بر ۵/ ۷ میلیارد دلار از کالاهای اروپایی به خاطر اختلافات دو طرف بر سر یارانه‌های اعطایی به غول‌های هواپیماساز وضع شد، می‌تواند بیش از اینها افزایش یابد. او در این مصاحبه اظهار کرد: «ما به این موضوع فکر می‌کنیم و ممکن است این تعرفه‌ها را افزایش دهیم. هرچند تلاش خواهیم کرد اختلافات میان خود را با نوعی مذاکره حل کنیم. با این حال ما کسری تجاری بسیار نامتوازنی داریم.» البته مقامات آمریکایی‌که هفته گذشته از توافق تجاری با مکزیک و فاز اول توافق تجاری با چین رونمایی کردند، از ارائه جزئیات پیرامون چگونگی وضع تعرفه بر واردات محصولات خودرویی طفره می‌روند.

با این حال رابرت لایت‌هایزر می‌گوید کسری تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا می‌تواند تا انتهای ۲۰۱۹ به سطح ۱۸۰ میلیارد دلار افزایش یابد و دولت آمریکا باید به دنبال راه‌هایی برای جبران این کسری تجاری باشد. بر اساس آمارهای اداره گمرک ایالات‌متحده، کسری تجاری این کشور در سال ۲۰۱۸ رقم ۱۶۹ میلیارد دلاری را با قاره سبز به ثبت رساند. او در این رابطه می‌گوید: «این روند نمی‌تواند ادامه یابد. در آنجا موانع بسیاری برای تجارت وجود دارد و مشکلات زیادی وجود دارد که با گفت‌وگو میان دو طرف باید حل شوند.»

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «شما نمی‌توانید کسری تجاری جهانی خود را کاهش دهید در حالی که با اروپا کسری تجاری دارید. به همین خاطر است که روابط تجاری با اروپا بسیار برای ما اهمیت دارد.» به گزارش «رویترز» در حال حاضر کسری تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا شامل کسری ۵/ ۵ میلیارد دلاری این کشور با انگلیس نیز می‌شود، کشوری که مذاکرات برگزیت خود را برای خروج از اتحادیه جلو می‌برد. رابرت لایت‌هایزر در این رابطه می‌گوید اولویت اول برای واشنگتن دستیابی به توافق تجاری با انگلیس خواهد بود و به محض اینکه بریتانیا موقعیت خود را تثبیت کند، مذاکرات برای دستیابی به این توافق تجاری آغاز خواهد شد. به گفته او: «مطمئن باشید، اولویت اول ما انگلیس است. زمانی که آنها اهداف خود را برای توافق تجاری مشخص کنند، گفت‌وگوها با آنها آغاز خواهد شد.»

او با تمجید از فاز اول توافق تجاری با پکن، می‌گوید به موجب این توافق صادرات آمریکا به چین حدود دو برابر خواهد شد، هر چند مدعی است جزئیات خریدهایی که چین می‌خواهد طبق فاز اول توافق تجاری از محصولات کشاورزی، کارخانه‌ای، انرژی و خدماتی آمریکا انجام دهد، به زودی در متنی مکتوب خواهد شد. لایت‌هایزر در مصاحبه خود با شبکه خبری کسب‌وکار «فاکس نیوز» درخصوص خریدهای چین از محصولات آمریکایی بدون اینکه اشاره‌ای به جزئیات زمان انتشار توافق نهایی کند، گفت: «تمام جزئیات این خریدها در توافق مکتوب خواهد آمد.»

داده‌های تجارت آمریکا با اروپا

گمانه‌زنی‌ها از افزایش تعرفه واردات اروپایی در آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که براساس گزارش تهیه شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، طی ۹ماه نخست سال ۲۰۱۹، تراز تجارت کالایی آمریکا با اتحادیه اروپا با کسری مواجه بوده است. بررسی آمار تجارت کالایی آمریکا با اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هم صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا و هم واردات کالایی آمریکا از این اتحادیه افزایش یافته است.

با وجود افزایش حدود ۱۵ میلیارد دلاری صادرات کالایی آمریکا به اتحادیه اروپا در مدت زمان مذکور، به دلیل افزایش حدود ۲۶ میلیارد دلاری واردات کالایی آمریکا از اتحادیه اروپا، کسری تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا در ۹ماه نخست ۲۰۱۹ نسبت به ۹ماه نخست ۲۰۱۸، حدود ۹ درصد افزایش یافته است. در بخش تجارت خدمات، افزایش حدود ۳ درصدی صادرات خدمات آمریکا به اتحادیه اروپا در نیمه ابتدایی ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نتوانسته است از افزایش ۶ درصدی واردات خدمات از این اتحادیه سبقت بگیرد؛ بنابراین، در مدت زمان مذکور کسری تراز تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا در حوزه خدمات حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین طی نیمه نخست سال ۲۰۱۹، با توجه به منفی بودن توام تراز تجارت کالایی و خدمات آمریکا با اتحادیه اروپا، در مجموع همچنان تراز تجاری آمریکا با این اتحادیه منفی است. بر اساس داده‌های گزارش مذکور، صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ معادل بیش از ۲۳۷ میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ این رقم به بیش از ۲۵۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. به عبارت دیگر صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا در یک‌سال منتهی به ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد بیش از ۶ درصدی صادرات آمریکا به اتحادیه مذکور است. آمار واردات آمریکا از این اتحادیه نیز در این گزارش منعکس شده که بر اساس آن، در ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ بیش از ۳۶۲ میلیارد دلار کالا از اتحادیه اروپا به آمریکا وارد شده است. حال آنکه در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ این رقم به حدود ۳۸۸ میلیارد دلار رسیده است.

به عبارت دیگر واردات آمریکا از اتحادیه اروپا در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. این دو رقم نشان می‌دهد واردات آمریکا از اتحادیه اروپا رشد بیش از ۷ درصدی را در ۹ ماه نخست ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل خود تجربه کرده است. تراز تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ منفی ۴۲/ ۱۲۴ میلیارد دلار بوده و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ منفی ۳۹/ ۱۳۵میلیارد دلار ثبت شده است.