داووس فولاد 10 ساله شد

امروز برای دهمین سال متوالی است که بزرگان صنعت فولاد در تهران گردهم می‌آیند تا مسائل حال و آینده این صنعت استراتژیک را بررسی کنند. در همایش «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» که به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» امروز و فردا (یکم و دوم بهمن ماه) برگزار می‌شود، قرار است هفت موضوع کلیدی این صنعت مورد بررسی کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گیرد. «پایش طرح جامع فولاد بر اساس شرایط کنونی»، «صادرات در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی و داخلی؛ استفاده از ظرفیت تهاتر»، «فروش داخلی؛ بورس کالا؛ مشکلات و راهکارها»، «برنامه عملیاتی احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس؛ مسوولیت‌ها و اختیارات»، «بومی‌سازی و رونق تولید در صنعت فولاد»، «انرژی، آب، محیط‌زیست و اقتصاد چرخه‌ای در بهره‌وری صنایع فولاد و سنگ‌آهن»، «بهره‌وری، نوآوری و تکنولوژی؛ ارتباط موثر و کارآمد صنعت و دانشگاه و اثرات اقتصادی آن» هفت محور کلیدی دهمین دوره این همایش است. به اعتقاد کارشناسان، ویژگی صنعت فولاد به لحاظ نقش آن در رونق اقتصادی، در کنار مزیت‌های موجود در کشور از جمله وجود منابع معدنی مورد نیاز در کشور، توانمندی نیروی انسانی، رقابتی بودن نسبی قیمت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، وجود بسترهای اقتصادی و صنعتی لازم و دسترسی به فناوری‌های تولید آهن و فولاد، الزام توجه و توسعه این صنعت را یادآور می‌شود. در برنامه راهبردی وزارت صمت، فولاد یکی از محصولات مهم و استراتژیک به شمار می‌رود و سهم قابل توجهی از ارزش افزوده صنعتی را به خود اختصاص داده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد صنایع فلزی نماد پیشرفت و صنعتی بودن کشورهاست و در طول برنامه‌های توسعه اقتصادی کشورها، توسعه صنایع فلزی از اهمیت خاصی برخوردار بوده، اما تغییر پی‌در‌پی قوانین و مقررات در این بخش در حال‌حاضر نگرانی فعالان این بخش را به همراه داشته است، به همین دلیل در شرایط کنونی باید بیش از هر چیز در کنار رفع چالش تامین مواد اولیه برای این صنعت و توازن در زنجیره، تدوین استراتژی بلندمدت صنعت فولاد را در دستور کار قرار داد.

براساس آمار منتشر شده در سند راهبردی وزارت صمت، در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۷۰۰ میلیون تن فولاد در جهان تولید و مصرف شده است. از این رو، بسیاری از کشورها با توجه به منابع خود اعم از مواد اولیه، انرژی و... اقدام به احداث واحدهای فولادی کردند تا نیاز داخلی کشور خود را به این کالای استراتژیک پاسخ دهند.  براساس سند راهبردی برای افق ۱۴۰۴ رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام (سهمی معادل ۵/ ۳درصد تولید جهانی) پیش‌بینی شده است. در صادرات نیز سهمی معادل ۴درصد صادرات جهانی (معادل ۲۰میلیون تن) را باید به خود اختصاص دهد. برای این بخش نیز ۱۱ الزام برای اجرای اهداف پیش‌بینی‌شده در نظر گرفته شده که در این خصوص می‌توان به بهبود تعاملات بین‌المللی و فضای کسب‌وکار، تخصیص بهنگام و مناسب منابع لازم از محل‌های تعیین شده و اصلاح سیاست‌های پولی و مالی منطبق با نیاز تولید اشاره کرد. گزارش‌های کارشناسی نشان می‌دهد مهم‌ترین عارضه حاکم بر صنعت فولاد، عدم توازن و ناهماهنگی در زنجیره ارزش فولاد است؛ همین موضوع نیز عامل بازنگری طرح جامع فولاد است. مطالعه طرح جامع فولاد کشور با شروع سال ۱۳۹۳ انجام و از این طرح در بهمن ماه ۱۳۹۳ در پنجمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» رونمایی شد. طرح جامع فولاد کشور در سرفصل‌های بازار جهانی، بازار داخلی، حمل و نقل، بندر، انرژی، مکان‌یابی، محیط‌زیست، تکنولوژی و... به همراه تحلیل‌های لازم تمامی ابعاد این صنعت و چگونگی دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تن و چالش‌های پیش رو را مورد کاوش قرار داده است. البته در سال جاری نیز بار دیگر این درخواست مطرح شده که طرح جامع فولاد با توجه به شرایط جدید و مسائل داخلی و بین‌المللی، مورد بازنگری قرار گیرد. بر این اساس، در همایش امسال پایش طرح جامع فولاد به‌عنوان یکی از محورهای اصلی در دستور کار است. در عین حال، به‌گفته فعالان این بخش در شرایطی که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران امکان مبادلات اقتصادی با سایر کشورها را محدود می‌کند، لازم است با ارتقای سطح کیفی محصولات، بهبود تعاملات تجاری با سایر کشورها و از همه مهم‌تر‌ هم‌افزایی و تضارب آرای فعالان حوزه صنعت و معدن با یکدیگر در جهت حفظ و رشد میزان و کیفیت تولید و صادرات محصولات فولادی کشور تلاش شود. بر این اساس بررسی این موضوع نیز در دستور کار دهمین دوره همایش فولاد است.

در این همایش، برگزاری سه نشست تخصصی با موضوع «تعامل متقابل دو حوزه سنگ‌آهن و فولاد، هم‌افزایی و چالش‌ها»، «بررسی مهم‌ترین مسائل روز صنعت فولاد و صنایع وابسته» و «صادرات، چالش‌های داخلی و بین‌المللی»، پیش‌بینی شده است. در نشست «تعامل متقابل دو حوزه سنگ آهن و فولاد، هم‌افزایی و چالش‌ها» مصطفی موذن‌زاده، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران و منصور یزدی‌زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن ایران حضور دارند. در روز اول همچنین برگزاری نشست دیگری با عنوان «بررسی مهم‌ترین مسائل روز صنعت فولاد و صنایع وابسته» پیش‌بینی شده است. در این نشست جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت،خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، داریوش اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، سروش فولادچی مدیر مرکز همایش‌های گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» (مجری میزگرد) حضور دارند. در روز دوم همایش نیز برگزاری نشست «صادرات، چالش‌های داخلی و بین‌المللی» پیش‌بینی شده است. حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، علی شکرریز مدیرعامل شرکت پارس دیبا بنیان، محسن جلال‌پور رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران از اعضای اصلی این نشست تخصصی هستند.

از سوی دیگر، در روز دوم همایش برگزاری کارگاه‌های آموزشی از سوی شرکت‌های برتر در بخش‌های مختلف در دستور کار است. کارگاه‌هاى آموزشی یکی از اثربخش‌ترین گونه‌هاى آموزش محسوب می‌شود و در این دوره برگزارى کارگاه‌هاى آموزشى به شیوه مشارکتى، فراخواندن مخاطب به آموزش و ارزش نهادن به نیازها و خواست همایش در جلو بردن اهداف آموزشی صورت می‌گیرد.  در روز دوم همایش سه کارگاه آموزشی از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالن فیض مرکز همایش‌های صدا‌و‌سیما برگزار می‌شود.

«جایگاه صنعت فولاد در توسعه پایدار» عنوان کارگاه آموزشی است که ارائه‌دهنده آن غلامرضا طاهری مدیر برنامه‌ریزی و تحقیقات بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. «تحلیل بازار محصولات فولادی تخت کشور و بررسی پتانسیل‌های توسعه» عنوان کارگاه دیگری است که از سوی مجید فخاری کارشناس ارشد تحقیقات بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ارائه می‌شود. «معرفی سامانه یکپارچه برنامه‌ریزی و کنترل تولید در صنایع فولاد IPSO» عنوان کارگاه سوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که از سوی اکبر گلبو مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات، حیدر مسیبی مدیرعامل شرکت سامانه‌های پشتیبان تصمیم تامین، محمدرضا یدالله‌پور عضو هیات مدیره شرکت تاکبن و طراح و تحلیلگر IPSO و سهیلا کاوش طراح و مسوول پروژه سیستم IPSO ارائه می‌شود. شرکت فناپ نیز قرار است کارگاه آموزشی «تحول دیجیتال در صنعت» را در روز دوم همایش فولاد برگزار کند. ارائه‌دهندگان این کارگاه محمد سعیدی مدیر پروژه‌های راهبردی شرکت فناپ و فرهاد سارانی رئیس توسعه بازار و راهکارهای دولت الکترونیک شرکت فناپ است که در سالن شیخ بهایی برگزار می‌شود. شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک نیز در سالن شیخ بهایی کارگاه آموزشی «پایش طرح جامع فولاد کشور» را برگزار می‌کند. ارائه‌دهندگان این کارگاه ساغر باباحیدری مدیرگروه مطالعات اقتصادی شرکت بین‌المللی فولادتکنیک، محسن ولی معاون مهندسی شرکت بین‌المللی فولادتکنیک و مهران محجوب‌نژاد معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک هستند.