کارنامه سه فصل تولید

براساس آمار اعلام‌‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی گروه «خودرو» بیشترین افت تولید را ثبت کرده است. اعمال تحریم‌های جدید، خروج برخی شرکای خودروسازان و چالش‌ دسترسی به مواد اولیه، برای این گروه چالش‌برانگیز شده و این احتمال وجود دارد که با توجه به شرایط کنونی شاهد افت بیش از پیش تولید این محصولات در ماه‌‌های آینده باشیم. از دیگر نکات قابل تامل در آمار اعلام‌شده، رشد تولید محصولات لوازم خانگی (شامل یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و...) است. آغاز همکاری با قطعه‌سازان چینی و جایگزین کردن این محصولات با برندهای قدیمی یکی از دلایلی است که می‌توان بازگشت این گروه را به نوار تولید نسبت داد. رصد داده‌های اعلام‌شده نشان‌دهنده آن است که از میان این گروه تنها تولید «انواع تلویزیون» افت داشته است. «انتظارات مثبت از روند تولید در شاخص مدیران خرید» و «نمای آماری از وضعیت تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی» را می‌توان دو شاهد اصلی کاهش عمق رکود در نظر گرفت. ‌همچنین در ماه آذر رقم شامخ کل صنعت ۹۳/ ۵۶ ثبت شده بود و انتظارات تولید در ماه دی نیز ۶۷/ ۶۱ ثبت شده که از امیدواری مدیران برای تولید حکایت دارد. بررسی آمارها نشان می‌دهد با وجود بهبود وضعیت تولید در بخش صنعت، رکود موجود در سایر بخش‌های اقتصادی از جمله خدمات، ساختمان و خرده‌فروشی موجب شده تا وضعیت کل اقتصاد در آذرماه نیز در حالت رکودی قرار گیرد. علاوه بر آن، حرکت پرشتاب افزایش قیمت مواد اولیه و به‌تبع آن افزایش قیمت محصولات و خدمات تولیدی نیز می‌تواند روند بهبود وضعیت کل اقتصاد را دچار مخاطره کند. همچنین داده‌‌های آماری حاکی است در آذرماه امسال، در میان ۵ مولفه اصلی شامخ کل اقتصاد ایران «شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش» بیشترین میزان و «شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» کمترین مقدار شاخص را کسب کرده‌اند.

داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از روند تولید تا پایان پاییز ۹۸ نشان می‌دهد از میان ۳۰ کالای منتخب صنعتی ۱۹ کالا رشد مثبت و ۱۱ کالا نیز افت تولید را ثبت کرده‌اند. علاوه ‌بر کالاهای منتخب صنعتی، روند تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز بیانگر آن است که از میان ۱۲ کالای مورد بررسی در این گروه ۹ کالا رشد تولید و ۳ کالا افت تولید را ثبت کرده‌اند. در آمار سه فصل سال جاری روند تولید سنگ آهن درج نشده که این امر می‌تواند به عدم اعلام میزان تولید شرکت‌های تولید‌کننده مرتبط باشد. اما در بخش تولید کالاهای منتخب به تفکیک محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز از میان ۱۳ کالای منتخب، ۶ کالا رشد را در این دوره تجربه کرده‌اند و ۷ کالا نیز افت تولید داشته‌اند. از سوی دیگر بررسی میزان رشد تولید در میانه پاییز نشان‌دهنده آن است که نمرات مثبت بنگاه‌های تولیدی در این بخش‌ها بسیار اندک بوده است؛ به‌طوری‌که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هیچ محصولی رشد بالای ۵۰ درصد را تجربه نکرده است. این در حالی است که بسیاری از محصولات صنعتی افتی بیش از ۵۰ درصد را ثبت کرده‌اند.

کالاهای منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی«سموم دفع آفات نباتی»، «داروی انسانی»، «‌ماشین لباسشویی»، «کولر آبی» و «نخ پلی استر» از جمله کالاهای منتخبی هستند که بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند. تولید «سموم دفع آفات نباتی» در این دوره زمانی برابر ۶/ ۲۷ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۳۹ درصدی را رقم زده است؛ ‌مجموع «سموم دفع آفات نباتی» تولید شده در مدت مشابه سال قبل نیز برابر با ۸/ ۱۹ هزار تن بوده است. آمار اعلام‌شده درباره تولید «داروی انسانی» نشان می‌دهد در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد حدود ۶/ ۲۹ درصدی ثبت شده است، مجموع تولید «داروی انسانی» در دوره زمانی مورد بررسی ۳/ ۳۶ میلیارد عدد بوده است. در مدت مشابه سال قبل تولیدکنندگان دارو موفق به تولید ۲۸ میلیارد عدد شده بودند. ماشین لباسشویی تولیدی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۴۸۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲۴ درصدی داشته است. داده‌های اعلام شده همچنین نشان‌دهنده آن است که مجموع تولید کولر آبی برابر با ۶۳۷ هزار و ۷۰۰دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۲۳ درصدی داشته است. «نخ پلی استر» تولیدی در این دوره زمانی نیز برابر با ۷/ ۲۲۲ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۲۱ درصدی را رقم زده است.

کالاهای صنعتی با بیشترین افت

از سوی دیگر، با رصد داده‌‌‌های اعلام ‌شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به کالاهای «الیاف اکریلیک»، «کامیون، کامیونت و کشنده»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «کمباین» و «انواع سواری» تعلق داشته است. براساس آمار اعلام شده «الیاف اکریلیک» تولید شده در کشور در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۸/  ۰ هزار تن بوده که افت بیش از ۶۶ درصدی داشته است، تولیدکنندگان این محصول سال گذشته موفق به تولید ۳/ ۲ هزار تن الیاف اکریلیک در کشور شده بودند. آمار اعلام‌شده حکایت از آن دارد که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۳۱۹۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت ۶۳ درصدی داشته است. روند تولید «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۱۴۵۶دستگاه بوده که با توجه به تولید ۳۰۴۸ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولیدی در سال گذشته افت تولید بیش از ۵۲ درصدی برای این محصول ثبت شده است. «کمباین» تولید شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۲۹۴ دستگاه بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افتی حدود ۵۱ درصدی داشته است. اما روند تولید «انواع سواری» نیز در دوره زمانی مورد بررسی افتی بیش از حدود ۲۶ درصدی را تجربه کرده است. خودروسازان در مدت زمان مورد بررسی در مجموع موفق به تولید ۵۲۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری در کشور شده‌اند.

سایر گروه‌ها

از سوی دیگر، مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت زمان مورد بررسی از میان ۱۲محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی، سه محصول افت و ۹ محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ تجربه کرده‌اند.

براساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی پنج کالای «ظروف شیشه‌ای»، «ظروف چینی»، «سیمان»، «چینی بهداشتی» و «شیشه جام» به ‌ترتیب بیشترین رشد تولید را در میان محصولات معدنی ثبت کرده‌اند. اما محصولات معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند، در برگیرنده سه محصول «شمش آلومینیوم»، «کنسانتره زغال‌سنگ» و «آلومینا» می‌شود.  در گروه کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز براساس داده‌های اعلام شده از میان ۱۳ کالا، در مجموع ۶ کالا رشد تولید را تجربه کرده‌اند و ۷کالای منتخب شیمیایی و پتروشیمی در دوره زمانی مورد بررسی افت تولید داشته‌اند. پنج محصول منتخب شیمیایی و پتروشیمی که در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند، شامل «استایرن بوتادین رابر (SBR)»، «پلی پروپیلن (PP)»، «پلی‌اتیلن(PE)»، «پلی اتیلن ترفتالات PET» و «اوره» می‌شود. از سوی دیگر داده‌های اعلام‌شده بیانگر آن است که از مجموع کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی پنج کالای «پلی‌کربنات (PC)»، «اپوکسی رزین(ER)»، «پلی بوتادین رابر (PBR)»، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)» و «آمونیاک» بیشترین افت تولید را داشته‌اند.