ابلاغ سیاست‌های جدید برای معادن زغال‌سنگ

در این نامه درخصوص موضوع ایمنی معادن زغال‌سنگ مقرر شده، پیگیری تامین بودجه برای احداث ۴ مرکز ایمنی و نجات در ۴ حوزه اصلی زغال‌سنگ کشور (طبس، کرمان، البرز شرقی، البرز مرکزی) در بودجه سال ۹۹ از طرف وزارت صمت به عمل‌ آید و مجری آن هم شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران باشد. همچنین در سفر کارشناسان و شرکت‌های روسی به ایران در این خصوص بحث و رایزنی لازم با حضور انجمن زغال‌سنگ ایران و سازمان نظام مهندسی معدن ایران جهت دریافت نظرات کارشناسی و تجهیزات ایمنی معادن زغال‌سنگ از کشور روسیه به عمل‌ آید.

همچنین در این نامه قید شده است با توجه به اینکه قیمت پایه کنسانتره زغال سنگ برمبنای ۵/ ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس تعیین می‌شود و کاهش قیمت شمش فولاد در چند ماه اخیر این معادن را با مشکل روبه‌رو کرده، بنابراین به‌منظور روند اقتصادی در فعالیت معادن زغال‌سنگ و چرخه تولید فولاد درخصوص تعیین قیمت پایه شمش فولاد بررسی و دقت لازم به‌عمل آید و با تعیین قیمت واقعی و کارشناسی قیمت پایه شمش فولاد در بورس‌کالا، مشکل معادن زغال‌سنگ و سایر بخش‌های فولاد مرتفع شود.

از سوی دیگر مقرر شده است درخصوص تأمین و تکمیل امکانات زیربنایی ناحیه زغال‌سنگ طبس با مشارکت سازمان ایمیدرو و بخش‌های خصوصی و دولتی فعال در منطقه، سرمایه‌گذاری لازم انجام شود و از طرح‌های اولویت‌دار سازمان ایمیدرو محسوب شود. همچنین ارائه تسهیلات مناسب به معادن زغال‌سنگ که در شرف انجام است و رفع مشکل چوب جهت معادن زغال‌سنگ از دیگر اولویت‌هایی است که در این نامه به آنها اشاره شده است.

علاوه براین، با توجه به ماهیت شغل‌های معادن زیرزمینی زغال‌سنگ که قطعاً مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، مقرر شده است که پیگیری‌های لازم از طرف وزارت صمت جهت تقبل بخشی از حق بیمه اضافی مشاغل سخت و زیان‌آور در معادن زغال سنگ توسط دولت به‌عنوان کمک بلاعوض دولت به معادن زغال‌سنگ در بودجه سال ۹۹ در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هماهنگی لازم انجام شود که ۴ درصد حق بیمه اضافی مشاغل سخت و زیان‌آور در معادن زغال‌سنگ همزمان با حق بیمه ماهانه پرسنل مشمول پرداخت شود تا از انباشتگی جلوگیری شده و امکان پرداخت تدریجی آن برای معادن زغال‌سنگ فراهم شود. تشکیل کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ حداقل دو بار در طول سال و پرداخت مطالبات بخش زغال‌سنگ کشور توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان از دیگر مواردی است که در این نامه به آنها اشاره شده است.