هشدار خاموشی‌های مقطعی در سرمای زمستان

رضا اردکانیان ادامه داد: خواهش ما از مردم این است که با روش‌های ساده سعی کنند کار بسیار بزرگ را برای تامین برق خود و کشور انجام دهند و فقط با کم کردن یک درجه حرارت در دمای محل کار و سکونت باعث شوند ۵ تا ۶ درصد مصرف گاز کاهش یابد. وی افزود: با این روش‌ها، در حالی که ظرفیت نصب شده نیروگاهی در وضعیت بسیار خوبی است، می‌توانیم از ناحیه کمبود گاز در تامین سوخت نیروگاه‌ها هم دچار مشکل و ناچار شویم در مناطقی خاموشی‌های مقطعی داشته باشیم. اردکانیان در عین حال یادآوری کرد: مقایسه میزان دسترسی‌های مردم جهان به آب و برق با این دسترسی‌ها در کشور حاکی از این است که اتفاق بسیار بزرگی رخ داده و نشانه آن است که با توجه به دستاوردهای خوب فعلی، در سال‌ها و دهه‌های پیش رو، کشور از حیث دسترسی به امکانات رفاهی و آسایش مردم در شرایط بهتری خواهد بود.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار بالایی برای صدور خدمات فنی و مهندسی برق داریم، گفت: سال‌های متوالی است که وزارت نیرو رتبه نخست را در این زمینه دارد، اکنون بیش از ۹۵ درصد تمام تجهیزات مرتبط با صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود و با همه کشورهای همسایه تبادل انرژی می‌شود. اردکانیان اظهار کرد: با توجه به اثر مهمی که بخش برق به‌عنوان یک زیرساخت، در توسعه دیگر بخش‌ها دارد، در همه جا حائز اهمیت است. در حالی که جمعیت کشور در طول ۴ دهه گذشته تنها ۳/ ۲ برابر شده اما ظرفیت تولید برق ۱۲ برابر رشد داشته و ظرفیت کنونی ۸۳ هزار مگاواتی نصب شده در نیروگاه‌های کشور در مقایسه با ۷ هزار مگاوات ظرفیت موجود در چهار دهه پیش حاکی از این است که رشد بسیار خوبی داشتیم. او خاطرنشان کرد: صنعت برق کشور چه در سازمان دولت و چه بخش‌خصوصی که نقش تعیین‌کننده‌ای در این حوزه دارد، خانواده بسیار بزرگی است. اردکانیان گفت: در ابتدای انقلاب، تعداد روستاهایی که به برق دسترسی داشتند کمی بیش از ۴ هزار روستا بود که در این چهار دهه تقریبا ۵۳ هزار روستای دیگر به این تعداد اضافه شده است. برق‌رسانی به روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار به اتمام رسیده و برق‌رسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار، مناطق سخت گذر و عشایری به‌ویژه عشایر کوچ رو با تجهیز سیستم نیروگاه‌های کوچک خورشیدی سیار در دست انجام است.

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به نقش مهم سدها در کنترل سیلاب‌ها با توجه به شرایط اقلیمی کشور گفت: در ابتدای انقلاب، ۱۹ سد بزرگ ملی داشتیم که تا نیمه سال ۹۲ و شروع دولت تدبیر و امید ۱۲۵ سد به این تعداد اضافه شده که سالانه به‌طور متوسط ۴ سد در مدار قرار گرفت. از ابتدای دولت تاکنون ۳۸ سد احداث شده که این تعداد تا پایان فعالیت دولت به عدد ۷۰ می‌رسد. هم اینک ۱۸۲ سد ملی در کشور احداث شده و در دست بهره‌برداری است. وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه امکانات خوبی برای تامین آب شرب و بهداشتی هموطنان فراهم شده است، گفت: هم اینک نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری به آب شرب بهداشتی و سالم دسترسی دارند و در جمعیت روستایی هم از این حیث اتفاق بسیار بزرگی به‌ویژه در سال‌های اخیر رخ داده است. وی افزود: از نیمه سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستای کشور به شبکه آب پایدار و سالم وصل و ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار روستایی از این مزیت بهره مند شده‌اند که این تعداد تا پایان فعالیت دولت به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد. اردکانیان همچنین با اشاره به احداث تصفیه‌خانه‌های آب گفت: در حالی که چهار دهه پیش تعداد تصفیه‌خانه‌ها ۲۷ واحد بود این تعداد امروز به ۱۵۲ رسیده است. در سال‌های اخیر هر دو ماه و نیم، یک تصفیه‌خانه بزرگ آب در کشور وارد مدار شده است.