به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در همین زمینه، جمشید نفر رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، «بسته‌بندی» به‌خصوص در بخش محصولات کشاورزی را اصلی‌ترین مانع موفقیت صادرات در کشور معرفی کرد. او در حضور معاون رئیس سازمان توسعه تجارت ابراز امیدواری کرد که با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته و قول‌های داده شده برای عدم ممنوعیت صادرات کالاهای مختلف، هرچه سریع‌تر این محدودیت‌ها برطرف شود.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات نیز با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صادرات و صادرکنندگان عنوان کرد: مدیریت و برنامه‌ریزی دولت باید به نحوی انجام گیرد که تنظیم بازار در شرایط خاص دچار مشکل و در صادرات وقفه ایجاد نشود؛ اما متاسفانه هر زمان که شاهد اخلال در روند توزیع یا کمبود برخی اقلام هستیم، دولت سریعا وارد عمل می‌شود و در این میان شاهد برخی تصمیم‌گیری‌ها هستیم که هیچ توجیهی برای صادرات ندارند که نمونه اخیر آن را هم در تصمیم برای وضع عوارض صادراتی شاهد هستیم. رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین به انتقاد از نحوه تخصیص منابعی پرداخت که به اسم حمایت از تولید صورت می‌گیرد اما عملا به نفع درآمدهای دولتی است. او با اشاره به وضع عوارض صادراتی افزود: از زمانی که اختیارات وزارت جهادکشاورزی به وزارت صنعت واگذارشده، شاهد برخی مشکلات برای صادرکنندگان هستیم که در همین زمینه فقط خود وزارت صنعت باید پاسخگو باشد. لاهوتی شلختگی در تصمیم‌گیری‌ها را یکی دیگر از معضلات صادرکنندگان دانست و تصریح کرد: متاسفانه شعارهایی که برای حمایت از صادرات گفته می‌شود در عمل هیچ‌گاه اجرا نمی‌شود؛ این در حالی است که صادرکنندگان به‌جای هرگونه تدوین مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی که اجرایی نمی‌شوند، نیازمند تسهیل‌گری هستند. به خصوص در شرایطی که تاکید بر ارزآوری در شرایط جنگ اقتصادی می‌شود.

در ادامه این نشست، محمود بازاری مدیرکل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی در سازمان توسعه تجارت آمار صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ارائه داد. به گفته او، در دوره مذکور صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به لحاظ وزنی ۴ درصد و ازنظر ارزشی، ۱۲ درصد کاهش داشته‌اند که با توجه به جهش ارزی پیش‌آمده از سال گذشته، آمار ثبت شده غیرقابل انتظار است. بازاری یکی نبودن سیاست‌های وزارتخانه‌های مختلف با سیاست‌های کلان را یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توفیق صادرات و رقابت کالاهای ایران در بازارهای بین‌المللی عنوان کرد. او در همین راستا وضع عوارض صادراتی را از جنس همین ناهماهنگی‌ها دانست. مدیرکل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی در سازمان توسعه تجارت ضمن تشریح بسته حمایتی از صادرکنندگان در سال ۹۸، اعلام کرد که اعتبار این صندوق تا پایان شهریورماه سال ۹۹ به متقاضیان تخصیص می‌یابد.