در این حوزه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی(کالا و خدمات) به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار با هدف کمی صادرات ۴۸ میلیارد دلاری به ۱۵ کشور همسایه به اجرا درآمد که ۳/ ۲۰ میلیارد دلار آن تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۸ محقق شد. توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی نیز دیگر پروژه تعریف شده بود که با هدف صادرات غیرنفتی ۷۰ میلیون یورویی به اجرا درآمد و در این راستا رقم ۵۵ میلیون یورو صادرات غیرنفتی تا پایان دی‌ماه (۱۳۹۸) محقق شد. گسترش قراردادهای تهاتری کالا به کالا نیز از دیگر اقدامات بود که در سال ۱۳۹۸ در دستور کار برای اجرا و پیگیری قرار گرفت. برای کمک به جهش تولید، حوزه تجارت و مشخصا صادرات، عاملی فوق‌العاده تعیین‌کننده و اثرگذار است و از قبل افزایش صادرات می‌توان، ظرفیت‌های صادرات کشور را شکوفا کرده و جهش تولید را معنادار کرد. بر این اساس، در برنامه‌های سال جهش تولید در بخش صنعت، معدن و تجارت که در هفت محور و ۴۰ برنامه نهایی و ابلاغ شد حوزه مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی مشتمل بر پنج برنامه یکی از این محورها است.

طرح‌های شهرک‌های صنعتی

از سوی دیگر به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۳۹۸، دو هزار و ۵۴۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۱۶ هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای بیش از ۴۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره‌برداری رسیده است.  محسن صالحی‌نیا با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه به‌رغم تشدید تحریم‌ها و شرایط خاص کشور در طول سال گذشته، در همه شاخص‌های سرمایه‌گذاری، اشتغال و تعداد طرح‌های مورد بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با رشد مناسبی مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: در سال رونق تولید برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اقدامات عدیده‌ای انجام شد که از آن جمله می‌توان به تامین ۳۳۷ مگاوات برق برای ۶ شهرک و ناحیه صنعتی، گازرسانی به ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی، تامین تلفن ثابت برای ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی، تامین زیرساخت فیبرنوری برای ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی، بهره‌برداری از ۱۲ مدول تصفیه‌خانه فاضلاب، اجرا و بهره‌برداری از ۵ سامانه استفاده مجدد از پساب فاضلاب و احیای ۲۳۰ لیتر بر ثانیه از منابع آبی موجود و تامین ۳۱۷ لیتر بر ثانیه آب برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشاره کرد.