براساس داده‌های اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت واحدهای تولیدی در سطح کل کشور باید نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه بهین‌یاب اقدام کنند و این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که تعدادی از این واحدها اطلاعات تولید تمامی روزها را به‌صورت کامل ثبت کرده‌ و تعدادی نیز اطلاعات برخی از روزها را هنوز تکمیل نکرده‌اند که این موضوع موجب‌شده تا داده‌های اعلام‌شده از سوی منابع مختلف با یکدیگر متفاوت باشد و به‌منظور رفع این مشکل سازمان‌های استانی و گروه متمرکز در دفتر آمار و فرآوری داده‌ها سعی دارند تا با تجمیع داده‌ها به یک رقم واحد در این میان دست پیدا کنند.   

داده‌های اعلام‌شده بیانگر آن است که از ابتدای اسفند ۹۸ تا ۲۰ فروردین ۹۹ در مجموع بیش از ۱۲ میلیون و ۲۸۵ هزار لیتر «الکل (اتانول) طبی» در کشور تولید‌شده و میزان توزیع این محصول حدودا دوبرابر تولید در مدت زمان مورد بررسی است، مجموع الکل (اتانول) طبی تحویل‌شده در سطح کشور در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۲۴ میلیون لیتر بوده که دلیل بالا بودن میزان تحویل نسبت به تولید به‌دلیل تحویل از دپوی واحدهای تولیدی است، داده‌های اعلام‌شده همچنین بیانگر آن است که ۲۸ واحد تولیدی در این زمینه در سایت بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند.

مجموع تولید «انواع ماسک سه لایه و فیلتردار» نیز بیش از ۲۱ میلیون عدد بوده که بیش از ۲۰ میلیون عدد آن به مراجع مربوطه تحویل‌شده است، تعداد تولید‌کنندگان «انواع ماسک سه‌لایه و فیلتردار» ثبت‌شده در سایت بهین‌یاب نیز برابر با ۳۴ واحد تولیدی است. داده‌های اعلام‌شده درخصوص وضعیت تولید «ژل و محلول ضدعفونی‌کننده دست» نیز در مدت زمان مورد بررسی بیانگر تولید بیش از ۱۱ میلیون کیلوگرم ژل و محلول ضدعفونی‌کننده دست در کشور است که از این میزان بیش از ۱۱ میلیون کیلوگرم از این محصول به مراجع مربوطه تحویل‌شده است. «پدالکلی» تولیدی در کشور نیز در مدت زمان مورد بررسی حدود ۲۶ میلیون عدد بوده که به‌واسطه ۱۹ واحد تولیدی، به تولید رسیده‌اند و از این میزان بیش از ۲۶ میلیون عدد به مراجع مربوطه تحویل‌شده است. دلیل اختلاف میزان تولید و توزیع نیز برای این محصول به بالا بودن میزان تحویل نسبت به تولید به‌دلیل تحویل از دپوی واحدها باز می‌گردد.

درخصوص محصولات «ضدعفونی‌کننده اشیا و محیط به‌جز آب ژاول» نیز داده‌های اعلام‌شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیش از دو میلیون و ۶۲۰ هزار کیلوگرم از این محصول در کشور تولید‌شده که از این میزان بیش از دو میلیون و ۲۱۳ هزار کیلوگرم به مراجع مربوطه تحویل‌شده است؛ براساس داده‌های اعلام‌شده ۴۳ واحد در این زمینه در کشور فعال هستند.

تولید «انواع دستکش جراحی و معاینه» نیز در مدت زمان مورد بررسی با چهار واحد تولیدی بیش از ۱۲۴ میلیون و ۸۵۳ هزار عدد بوده و تعداد تحویلی‌ها به مراجع مربوطه نیز بیش از ۱۳۵ میلیون و ۶۵۵ هزار عدد است که اختلاف میزان تحویل نسبت به تولید به‌دلیل تحویل از دپوی واحدها باز‌می‌گردد. داده‌های اعلام‌شده درخصوص وضعیت تولید «دستکش یکبار مصرف پلاستیکی» نیز بیش از ۳۷ میلیون عدد بوده که از این میزان بیش از ۳۳ میلیون عدد به مراجع مربوطه تحویل‌شده است. تولید ثبت‌شده درخصوص «گان لمینت‌شده و لباس یکسره پزشکی» نیز نشان‌دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۵۶۲ هزار عدد «گان لمینت‌شده و لباس یکسره پزشکی» تولید‌شده که از این تعداد بیش از ۵۱۷ هزار عدد به مراجع مربوطه تحویل‌شده است. درخصوص تولید «شیلد صورت پزشکی» نیز در کشور دو واحد تولیدی در کشور وجود دارد که مجموع تولید این واحدها بیش از ۵۹۳ هزار عدد بوده و از این تعداد بیش از ۲۳۷ هزار عدد به مراجع مربوطه تحویل‌شده است. میزان تولید «انواع صابون و مایع دستشویی» نیز در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۵ میلیون کیلوگرم بوده که از این میزان بیش از ۳ میلیون کیلوگرم به مراجع مربوطه تحویل‌شده است؛ درحال‌حاضر ۳۳ تولید‌کننده انواع صابون و مایع دستشویی در کشور در سامانه ثبت‌شده است.

تولیدکنندگان دارو نیز در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیش از ۲۳ میلیون عدد «قرص هیدروکسی کلروکین سولفات» تولید کرده‌اند که از این میزان بیش از ۲۲ میلیون عدد به مراجع مربوطه تحویل‌شده است. اما مجموع تولید «انواع پارچه اسپان باند، ملت بلون و اسپانلس» در مدت زمان مورد بررسی بیش از دو میلیون کیلوگرم در کشور بوده که از این میزان بیش از یک میلیون کیلوگرم به مراجع مربوطه تحویل‌شده است.

استان‌های پیشتاز در تولید

داده‌های اعلام‌شده درخصوص واحدهایی که بیشترین میزان تولید را ثبت کرده‌اند بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی استان‌های «خوزستان و قزوین» بیشترین میزان تولید الکل (اتانول) طبی را به خود اختصاص داده‌اند. در زمینه تولید انواع ماسک سه لایه و فیلتردار نیز داده‌های اعلام‌شده حکایت از آن دارد که استان‌های «مرکزی، اصفهان و مازندران» در این زمینه پیشتاز بوده‌اند، اما درخصوص «ژل و محلول ضدعفونی‌کننده دست» نیز داده‌های اعلام‌شده بیانگر آن است که سه استان «البرز، قزوین و گلستان» بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده‌اند. داده‌های اعلام‌شده درخصوص «پد الکلی» نیز بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی سه استان «فارس، همدان و اصفهان» بیشترین میزان تولید را از آن خود کرده‌اند. در تولید «ضدعفونی‌کننده اشیا و محیط به جز آب ژاول» نیز سه استان «آذربایجان‌شرقی، قزوین و مرکزی» در صدر استان‌های تولیدکننده این محصول قرار دارند. داده‌های اعلام‌شده درخصوص تولید «انواع دستکش جراحی و معاینه» نیز بیانگر آن است که استان‌های «قزوین، آذربایجان‌غربی و فارس» در این خصوص توانسته‌اند بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص دهند.

آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی استان‌های «تهران، اصفهان و سمنان» بیشترین میزان تولید درخصوص «دستکش یکبار مصرف پلاستیکی» را از آن خود کرده‌اند. در زمینه تولید «گان لمینت‌شده و لباس یکسره پزشکی» نیز داده‌های اعلام‌شده بیانگر آن است که استان‌های «اصفهان، مرکزی و تهران» بیشترین میزان تولید را داشته‌اند. آمار اعلام‌شده همچنین نشان‌دهنده آن است که در زمینه تولید «شیلد صورت پزشکی» نیز دو استان «تهران و اصفهان» در صدر قرار دارند.

آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین بیانگر آن است که تولید «قرص هیدروکسی کلروکین سولفات» در کشور در دو واحد تولیدی مستقر در استان‌های «اصفهان و البرز» صورت می‌گیرد. درخصوص «انواع پارچه اسپان باند، ملت بلون و اسپانلس» نیز داده‌های اعلام‌شده بیانگر آن است که مجموع تولید این محصول در سه واحد تولیدی در استان یزد صورت گرفته است. «انواع صابون و مایع دستشویی» تولیدی در کشور نیز در مدت زمان مورد بررسی در دو استان «تهران و قزوین» صورت گرفته است.

چالش‌های واحدهای تولیدی

براساس گزارش منتشر‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر تولید محصولات سلامت‌محور چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید گام‌هایی در مسیر رفع این چالش‌ها برداشت. «عدم تخصیص کافی الکل به بعضی از واحدهای تولیدکننده»، «عدم دریافت محصولات تولیدشده توسط شرکت‌های پخش تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت»، «اجبار واحدها در بسته‌بندی با لیتراژ پایین و در نتیجه کاهش میزان تولید»، «دریافت آمار و اطلاعات از واحدها در قالب‌های متفاوت توسط مراجع مختلف در داخل و خارج از وزارت متبوع»، «اجبار واحدها به عرضه محصولات خارج از شبکه مشخص‌شده توسط وزارت بهداشت» و «عدم صدور مجوز تولید برای برخی از واحدهای تولیدکننده» از جمله چالش‌هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرده است.

 

03-01