گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد روند جوازهای تاسیس صادره در سال ۹۸ از پیشتازی دریافت‌کنندگان جواز تاسیس برای گروه صنایع پیشران حکایت دارد؛ به‌طوری‌که ۶۵ درصد از سرمایه‌گذاری کل جوازهای تاسیس برای این گروه است. از دیگر نکات قابل توجه در روند مجوزدهی در سال ۹۸، کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در صنایع اشباع شده است. براساس داده‌های اعلام شده روند سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها از ۲/ ۱۶ درصد در سال ۹۰ به ۱/ ۱۳ درصد در سال ۹۸ کاهش یافته است. کاهش تقاضا برای صنایع اشباع شده و افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید از جمله برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود که با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت این وزارتخانه در این زمینه توانسته موفق عمل کند.

داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده آن است که در سال ۹۸ در مجموع ۲۸ هزار فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است که در مقایسه با صدور ۲۴ هزار و ۴۸۲ فقره جواز تاسیس صادره در سال ۹۷ شاهد رشد بیش از ۱۴ درصدی صدور جواز تاسیس در کشور بوده‌ایم. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام شده مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته پیش‌بینی شده برای جوازهای صادره در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۲۶ درصدی داشته است. با توجه به آمار داده شده برای جوازهای تاسیس صادره، اشتغال بیش از ۶۳۳ هزار نفری پیش‌بینی شده است که نسبت به سال ۹۷ رشدی بیش از ۱۴ درصدی داشته است. داده‌های اعلام شده نشان‌دهنده آن است که سرانه اشتغال در سال ۹۸، ۵۷۰ میلیون تومان بوده است.

از سوی دیگر، داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که روند تکمیل طرح‌ها نیز در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ رشد حدود ۳ درصدی داشته است. با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که در مقایسه با ۶ هزار و ۲۷۳ فقره جواز صادره در سال ۹۷ شاهد رشد حدود ۳ درصدی در این بخش بوده‌ایم. سرمایه محقق شده برای پروانه‌های بهره‌برداری نیز رشدی بیش از ۵ درصدی داشته است؛ سال گذشته بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایه برای اجرایی کردن طرح‌ها صرف شده است. اما اشتغال ایجاد شده به واسطه طرح‌های به بهره‌برداری رسیده نیز بیش از ۱۰۹ هزار نفر بوده است. با توجه به آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان گفت نرخ تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره‌برداری در سال گذشته ۲۳ درصد بوده است. گزارش وزارت صمت حاکی از این است که در سال گذشته شناسایی طرح‌ها با رویکرد جایگزینی واردات و توسعه صادرات با توجه به شرایط موجود کشور (تحریم و محدودیت‌های ارزی)، جهت‌دهی طرح‌ها به سمت صنایع پیشران، شناسایی صنایع اشباع و اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان، همکاری در شناسایی حلقه‌های مفقوده زنجیره پایین‌دست پتروشیمی در راستای شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گرفته است. برای ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز حدود قیمت، اولویت و نوع تکنولوژی طرح‌های در دست بررسی بانک‌های عامل، همکاری با مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات در راستای نهضت ساخت داخل، تعیین حدنصاب اراضی طرح‌های خاص و فاقد امکان استقرار در شهرک‌های صنعتی و ارزیابی میزان مصرف حامل‌های انرژی در برخی صنایع در دستور کار قرار گرفته است.