رئیس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر اهمیت ارتقای رتبه تولید فولاد ایران از دهم به هشتم و دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد گفت: در تمامی بخش‌های فولاد اعم از کنسانتره، آهن‌اسفنجی و گندله زنجیره‌ها به‌طور منظم و کامل در حال شکل گرفتن است. حسن روحانی افزود: باید از معدن تا تولید فرآورده، زنجیره‌ها به‌طور منظم به یکدیگر متصل شوند، در حال‌حاضر تمام کشور به کارگاهی بزرگ تبدیل‌شده است و همه برای توسعه و آبادانی کشور تلاش می‌کنند. اجرای ۳۸۰۰ طرح در بخش صنعت و معدن و بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح مهم در سال‌جاری از تلاش و کوشش فعالان این حوزه حکایت دارد. او با بیان اینکه می‌خواستند در سال‌های ۹۷ و ۹۸ کشور را به‌زانو دربیاورند، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۸ یعنی سال فشار مضاعف، تولید لوازم‌خانگی بیش از ۱۰ درصد و در بخشی ۳۳ درصد افزایش‌یافته است. تحریم‌ها نتوانسته ما را از پا دربیاورد و در این دوران طرح‌ها ادامه و تولیدات را توسعه داده‌ایم. او افزود: برخی معادن روی کاغذ به افرادی واگذار شده است و آنان معادن را حبس کرده‌اند. باید تلاش کنیم معادن کشور را از حبس نجات بدهیم و معتقدم می‌توانیم معادن را به سهام تبدیل و به بورس ببریم.

نقش توسعه‌ فولاد مبارکه در اقتصاد سنگان

در این مراسم سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایمیدرو تا پایان سال، ۲۲ طرح دیگر به مبلغ بیش از ۲/ ۱ میلیارد دلار را افتتاح خواهد کرد، گفت: تامین مواد اولیه برای کارخانه‌های فولادی مهم‌ترین ماموریت وزارت صمت است و برای تامین سنگ‌آهن فولاد مبارکه اصفهان نیز از انجام هیچ‌کاری دریغ نخواهیم کرد. حسین مدرس‌خیابانی افزود: ظرفیت تولید فولاد در ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با افزایش دو برابر سالانه روبه‌رو شده و به ۲۸ میلیون تن محصولات فولادی رسیده است. او با بیان اینکه در این مراسم بزرگ‌ترین کارخانه کنسانتره کشور با ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون تن در منطقه سنگان شهرستان خواف فعال شد، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از کارخانه سنگان، مجموع تولید ۵/ ۵۷ میلیون تنی کنسانتره به ۶۲ میلیون تن در سال افزایش یافت و بهره‌برداری از دیگر طرح‌های حوزه فولاد در سال‌جاری ظرفیت تولید اسمی کشور را در این بخش راهبردی به ۴۲ میلیون تن افزایش می‌دهد. به گفته مدرس‌خیابانی، تولید کنسانتره معادل نیمی از این ظرفیت از ۲۲ خرداد آغاز و نیم دیگر آن ظرف کمتر از ۵۰ روز آتی به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. با این اقدام ظرفیت تولید فولاد ایران در چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ به ۵۵ میلیون تن می‌رسد و کشور در تولید جهانی فولاد در میان کشورهای تولیدکننده فولاد با دو پله صعود به رتبه هشتم دست می‌یابد. وی افزود: با بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح بزرگ معدنی و صنعتی برای ۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و چندین برابر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

سنگان، زمینه‌ساز توازن در زنجیره فولاد

همچنین خداداد غریب‌پور، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو نیز در این مراسم گفت: فولاد مبارکه با این طرح ۱۵۰ میلیون یورو و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح و ۵ میلیون تن به ظرفیت گندله و کنسانتره کشور اضافه کرد. غریب‌پور درباره برنامه ایمیدرو برای تامین مواد اولیه فولاد مبارکه اصفهان افزود: ایمیدرو وظیفه تامین مواد اولیه صنایع بزرگ کشور را دارد. طرحی که اکنون در مجتمع معادن سنگان اجرایی شده در راستای تامین مواد اولیه شرکت‌های بزرگ بوده است. همچنین در طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس نیز تامین مواد اولیه یعنی سنگ‌آهن، برای شرکت‌های بزرگ همچون فولادمبارکه اصفهان در اولویت قرار دارد. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه افتتاح کارخانه‌های جدید در سنگان، زمینه‌ساز توازن در زنجیره فولاد است، گفت: پروژه کارخانه‌های فرآوری سنگان در زمان دولت فعلی با استراتژی ایمیدرو و مشارکت فولاد مبارکه از حالت رکود خارج و فعال شد. او با اشاره به مزیت‌های اقتصادی افتتاح این طرح بزرگ گفت: افتتاح کارخانه‌های جدید در سنگان زمینه‌ساز افزایش اشتغال و‌ درآمد و‌ ارتقای سطح معیشت در منطقه کم‌برخوردار خواف و رشتخوار (استان خراسان رضوی) شده است تا جایی ‌که کارخانه‌های کنسانتره فولاد سنگان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۳۵۰۰ نفر و گندله‌سازی سیمیدکو برای ۱۷۵۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

حاشیه امن سنگان برای فولاد مبارکه

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این مراسم گفت: کارخانه کنسانتره سنگان با سرمایه‌گذاری مستقیم فولاد مبارکه اصفهان انجام‌شده و بدون تردید برای تداوم تولید شرکت حاشیه امن ایجاد خواهد کرد. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد سنگان برای تداوم تولید محصولات فولاد مبارکه اهمیت استراتژیک دارد، چراکه اگر مواد اولیه ما تامین نشود، محصولی هم در فولاد مبارکه تولید نخواهد شد و این مساله زیان زیادی برای صنعت فولاد کشور، صنایع پایین‌دستی و سهامداران به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه محصولات فولاد مبارکه در اختیار صنایع زیادی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: چنانچه تولید این شرکت متوقف شود، صنایع پایین‌دست نیز دچار مشکلات زیادی می‌شوند؛ ازاین‌رو برای حفظ این زنجیره تولید، نیازمند تامین ۵ میلیون کنسانتره و ۵ میلیون گندله هستیم و فولاد سنگان وظیفه تامین بخشی از این کنسانتره را بر عهده دارد. مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: بازدیدکنندگان از کارخانه تولید کنسانتره فولاد سنگان از اینکه این مجموعه بدون وجود کارشناس خارجی و به دست متخصصان داخلی ساخته‌شده احساس غرور خواهند کرد و این پیام بزرگی برای بخش صنعت است که می‌توان با تلاش و دوری از انفعال و سرگردانی، همت کرد و کارهای بزرگ انجام داد.

وی با اشاره به اینکه اتکا به توان داخلی بدون متخصص خارجی؛ بزرگ‌ترین شاخصه فولاد سنگان در سال جهش تولید است، افزود: اینکه این پروژه‌های ارزشمند با تلاش کارشناسان داخلی و با اتکا به توان جوانان متخصص ایرانی در مدت کوتاهی به بار می‌نشیند و به‌خوبی مراحل تست و راه‌اندازی سرد و گرم را پشت سر می‌گذارد، نشان از دانش و همت همه فعالان عرصه بومی‌سازی و تولید داخلی دارد. عظیمیان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به دنبال ورود نسل چهارم انقلاب صنعتی به کشوراست، افزود: فولاد مبارکه در این راه قدم گذاشته و به دنبال آن است که با اجرای این پروژه به الگویی برای فولادسازان و سایر بخش‌های صنعت بدل شود.به گفته وی، هماهنگی‌های لازم با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام‌گرفته و قدم‌های لازم برداشته شده و قرار است فاز اول آن در دهه مبارک فجر سال‌جاری آماده بهره‌برداری و سرانجام تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل برسد. با این پروژه فولاد مبارکه به‌صورت هوشمند اداره می‌شود و با اجرای آن شاهد افزایش بهره‌وری به میزان ۸ درصد خواهیم بود که این رقم، رقم بالایی برای رونق تولید و ارزش‌آفرینی برای سهامداران است. عظیمیان به وجود برخی مشکلات بر سر راه تولید در کشور اشاره کرد و گفت: ازجمله گلوگاه‌های اصلی که از نظر اقتصادی و صنعتی شرکت فولاد مبارکه را تهدید می‌کند مساله تامین مواد اولیه است و کمبود مواد اولیه و خام یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی هیات‌مدیره، معاونان و مدیران این شرکت است. وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان فروش را از دست داد که نیمی از این رقم سود خالص بود. ۷۰ درصد علت ناتوانی در کسب این موفقیت کمبود مواد است. عظیمیان بر ضرورت بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها به‌منظور ایجاد رونق و جهش تولید تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون جزو کارخانه‌هایی هستیم که گاه تا ۴۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی تجهیزات فعالیت می‌کنیم. به‌عنوان نمونه، ظرفیت تولید گندله‌سازی ۵میلیون تن است که با ایجاد تغییراتی، این رقم را به میزان ۵۰ درصد و تا ۵/ ۷ میلیون تن ارتقا داده‌ایم. ظرفیت تولید نورد گرم شماره یک نیز ۲/ ۴ میلیون تن است که در حال حاضر به میزان ۵/ ۵ میلیون تن انواع ورق در این خط تولید می‌شود.

مدیرعامل فولاد سنگان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه این کارخانه باهمت و سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه و به‌منظور تامین مواد اولیه بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه راه‌اندازی شد، گفت: در فولاد سنگان تحت مدیریت شرکت فولاد مبارکه، به فرموده مقام معظم رهبری برای جایگزینی معدن با نفت قدم برداشتیم. میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح ۳۸۰۰ میلیارد تومان بوده که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی در منطقه شده است.

علی امرایی افزود: هم‌اکنون رتبه سوم تولید کنسانتره کشور را داریم و باعث افزایش تولید ۱۰ درصدی کنسانتره در کشور شده‌ایم. در مورد دیگر ویژگی‌های این طرح باید گفت با افتتاح این پروژه برای اولین بار در کشور، آبگیری باطله راه‌اندازی شد و از این طریق تا ۵۰ درصد آب مصرفی به چرخه تولید برمی‌گردد. وی، فولاد سنگان را فرزند تحریم خواند و تصریح کرد: این کارخانه در تحریم ساخته‌شده و در اوج آن به دست توانمند متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسیده است. امرایی در بخش پایانی سخنان خود از راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه در آینده نزدیک خبر داد.