کاظم خاوازی در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به تنظیم بازار محصولات کشاورزی، حمایت از استارت‌آپ‌های جدید را در دستور کار قرار دادیم و در این زمینه شهرکی را برای حضور استارت‌آپ‌ها و استقرار آنها در نظر گرفتیم و مقرر شد از امکانات موجود  شرکت‌های زیر مجموعه و تعاون روستایی در اختیار این استارت‌آپ‌ها قرار دهیم تا با حذف واسطه‌ها نسبت به توزیع محصولات کشاورزی و تنظیم بازار کمک کنند.

خاوازی ادامه داد: همکاری مناسبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تنظیم بازار داریم و در زمینه قیمت  ۱۴ هزار و  ۵۰۰ تومانی گوشت مرغ، خریدهای تضمینی و کاهش تعرفه صادرات گوشت مرغ از ۵هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان هم پیشنهادهای خود را به این وزارتخانه اعلام کردیم که مورد موافقت قرار گرفت.

وی درباره تامین کود و آفت‌کش برای بخش کشاورزی گفت: در سال گذشته، ۵/۲ برابر نیاز کشور آفت‌کش و کود وارد شد و در اختیار فروشگاه‌ها قرار گرفت که تحت نظارت کامل ما هستند. وی افزود: در رابطه با کود اوره هم هیچ مشکلی نداریم و سه کشتی هم در زمینه کودهای فسفاته و پتاسه در حال ترخیص  است.

وزیر جهاد کشاورزی در زمینه تولید آفت‌کش‌های زیستی نیز عنوان کرد: آفت‌کش‌های زیستی در کارخانه‌ها درحال تولید است و این کارخانه‌ها  ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کود سوپر فسفات تریپل را دارند، بنابراین ما این پتانسیل را داریم که تا آخر سال ۹۹ در تولید کود فسفاته به خودکفایی برسیم‌.

وی پیش‌بینی کرد با این پتانسیل تولید و ظرفیت تکمیل انبارها در سال ۹۹ هیچ مشکلی در تامین کود و آفت‌کش نخواهیم داشت و برای سال ۱۴۰۰ شرایط خوبی در کشور حاکم‌ خواهد شد. خاوازی درباره تاکید رئیس جمهور بر حل مشکل مسکن مردم اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی هم در این زمینه، اراضی غیر حاصلخیز و بدون آب را ردیابی و کارشناسی کرده و در اختیار وزارت راه قرار خواهد داد تا مشکل مسکن مردم برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: مسکن موضوع مهمی برای مردم است و رئیس جمهوری عزم جدی برای تامین مسکن مردم دارد. یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند در این راستا مهم باشد وزارت جهاد کشاورزی است. اراضی که در اختیار وزارت مسکن قرار می‌دهیم کاربری کشاورزی ندارند، آب هم ندارند و طبق قانون در حریم شهرها قرار گرفته‌اند. در حقیقت این زمین‌ها بدون استفاده است و مناسب بخش کشاورزی نیست که این زمین‌ها را شناسایی کرده‌ایم و قرار است در اختیار وزارت مسکن قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه شناسایی زنجیره‌هاست، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری هستیم، با بانک کشاورزی برنامه داریم که تسهیلات کم‌بهره در اختیار این بخش قرار دهیم و اولویت ما نیز طرح‌های مهم است. خاوازی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های کشور نهایت استفاده را بکنیم، گفت: در بسیاری از محصولات استراتژیک می‌توانیم خودکفا شویم. برای دانه‌های روغنی برنامه‌های مفصل و مجزایی داریم. تضمین کرده‌ایم که تولید را بالا ببریم و در برخی اقلام مانند کره خودکفا خواهیم شد تا برای کشور صرفه جویی ارزی ایجاد شود و به صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اضافه کنیم.

وی به الگوی کشت اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی چند سال است که در خصوص الگوی کشت، کارهای جدی انجام داده است. در حقیقت هدف الگوی کشت این است که مشخص کند دقیقا کجا، چه محصولی با چه ویژگی‌هایی باید کاشته شود. این اقدام کار سنگینی بود، زیرا مطالعات علمی، گیاه‌شناسی و خاک‌شناسی بسیار قوی می‌خواست که این کار با همت معاونت زراعت انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی به آتش سوزی‌های رخ داده در جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰۰ آتش سوزی در کشور اتفاق افتاده است که شش مورد آن در نقاط صعب العبور بوده است و کنترل نشد، زیرا درختان زیادی در آنجا خشک شده بودند و امکانات نیز به اندازه کافی برای واکنش سریع وجود نداشت، اما سایر نهادها در این زمینه کمک کردند. همچنین چون آتش سوزی همراه با باد بود مراتع دچار خسارت شدند و جنگل‌ها خسارت سنگینی ندیدند.