سرپرست وزارت صنعت افزود: سال ۹۸ را به‌رغم همه محدودیت‌های موجود سپری کردیم و با حدود ۴۲ میلیارد دلار صادرات به ۱۰۰ کشور دنیا، شاهد رکوردزنی صادرات به لحاظ وزنی و به میزان ۱۳۵ میلیون تن بودیم که در طول ۴۱ سال گذشته برای اولین بار تحقق یافت و این اتفاق در اوج تحریم‌ها به وقوع پیوسته است. او تصریح کرد: امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باید اقتصاد بدون نفت را تمرین کنیم و اتکا به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، طبیعتا تنگناهایی را برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند؛ اما این امر در اقتصاد بدون نفت غیرقابل‌اجتناب است.

مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به اولویت‌های وزارت صنعت برای تحقق جهش تولید، افزود: حضور افتخارآمیز امروز ما در استان اصفهان و افتتاح چند طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی یک طرح با ظرفیت سرمایه‌گذاری بیش از ۷ هزار میلیارد تومان، جلوه‌ای از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر کشورمان برای دستیابی واقعی به جهش تولید است. وی گفت: مدیران ما باید باور داشته باشند امسال نیز به‌‌رغم همه دشواری‌ها و سختی‌ها؛ موفقیت‌های به دست آمده در سال ۹۸ در بخش تولید و تجارت کشور، کاملا قابل تحقق است.

سرپرست وزارت صنعت، تولید را محوری‌ترین مساله کشور دانست و افزود: اولین قدم مؤثر برای تحقق و افزایش تولید، تامین مواد اولیه است و در این خصوص روی تامین ارز از محل ارز حاصل از صادرات برنامه‌ریزی کرده‌ایم و کمیته تهاتر ارزی شکل گرفته است. مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه ادامه تحقق جهش تولید فقط از طریق جهش صادرات ممکن است، تامین معیشت مردم را نیز از رئوس برنامه‌های این وزارتخانه دانست و گفت: امروز برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی کشور و ایجاد ارزش‌افزوده حتما جلوی صادرات مواد خام را خواهیم گرفت و این منوط به ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده در تولید محصولات نهایی است؛ به‌عنوان نمونه در صنعت فولاد گام‌های برداشته شده باید تکمیل و محصولات فولادی ما در پایان زنجیره تولید خود صادر شوند.

در ادامه مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان گفت: راه‌اندازی شورای تجارت خارجی اقدامی است که بیش از هر زمان دیگر به‌ویژه در اقتصاد صادرات‌گرا نیازمند آن هستیم.

او از اعلام آمادگی اتاق اصفهان برای همکاری با وزارت صنعت برای تحقق این امر خبر داد و افزود: صادرات بدون توجه ویژه به برند تجاری محقق نخواهد شد و امید است این امر از اهم برنامه‌های این وزارتخانه باشد. دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه ضمن تاکید بر لزوم توجه به نرخ تشکیل سرمایه و کاهش GDP کشور و تاثیر ویروس کرونا بر این شاخص، گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند گره مشکلاتشان در حوزه‌های مالیاتی، تامین اجتماعی، رفع تعهدات ارزی و... به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت گشوده شود. گلشیرازی همچنین افزود: می‌طلبد موضوعات و مشکلات استان صنعتی اصفهان در حوزه‌های صنعت، معدن و صادرات به‌صورت فوری از طریق تشکیل جلسات مجازی فعالان اقتصادی و مدیران و معاونان وزارت صنعت رفع شود. رئیس اتاق اصفهان همچنین افزایش حدود اختیارات روسای سازمان صنعت استان‌های صنعتی مانند اصفهان را در گره‌گشایی از مشکلات فعالان اقتصادی مؤثر دانست.