بعد از وی، علی‌قلی حسنی‌اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران کارتن و ورق با اشاره به مشکلات صنعت‌ کارتن‌سازی در کشور گفت: از اول سال ۹۹ چندین‌بار افزایش قیمت کارتن داشته‌ایم و همه به دلیل متغیر بودن قیمت کاغذ و آخال است. به گفته وی، تاثیری که نوسان قیمت در عادت حلقه نهایی تولید یعنی مصرف‌کنندگان دارد، این است که آنها به‌شدت مصرف خود را پایین می‌آورند و الگوی مصرف تغییر می‌کند؛ برای همین است که این روزها مصرف‌کننده به‌جای دریافت محصول بسته‌بندی‌شده به دنبال خرید محصولات فله‌ای و حتی حمل با پلاستیک است.

او گفت: در این شرایط بنکدار و مغازه‌دار کارتن نمی‌خواهد؛ سازمان حمایت از مصرف‌کننده به‌جای اینکه مشکلات را عارضه‌یابی کند، از افزایش قیمت‌ها گله دارد، درحالی‌که همه ما معتقدیم باید مصرف‌کننده را جذب کنیم، اما متاسفانه مشکلاتی در حوزه صنعت بازیافت وجود دارد که درنهایت به مشکلات صنعت بسته‌بندی هم افزوده است.

همچنین توحید صدرنژاد، رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران از مقررات حاکم بر حوزه بازیافت انتقاد کرد و با اشاره به پنج حلقه زنجیره مدیریت پسماند گفت: حلقه اول تفکیک است؛ تمامی فعالیت‌های خدماتی یا داوطلبانه که به کمک آموزش‌های عمومی و افزایش مشارکت شهروندی باهدف به حداقل رساندن آغشتگی پسماندها به آلودگی‌های یکدیگر موجب جداسازی پسماندها می‌شود. به گفته وی، حلقه دوم جمع‌آوری است؛ یعنی کلیه فعالیت‌های خدماتی که با به‌کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات مختص حمل هر نوع پسماند در دوره‌های زمانی منظم، پسماند را در مقیاس خرد جمع‌آوری و با استفاده یا بدون استفاده از ایستگاه‌های میانی، راهی واحدهای پردازش کند.

او حلقه سوم را پردازش دانست و توضیح داد: کلیه فرآیندهایی که منجر به تسهیل در بازیافت یا عملیات بازیابی یا امحا شود. این فرآیندها عموما مکانیکی و فیزیکی و با کاهش حجم و افزایش چگالی پسماندها همراه است. فرآیندی نظیر اسقاط که کالای ضایعاتی دارای حداقل دو یا چند جزء قابل بازیافت را به اجزای تشکیل‌دهنده خود تفکیک و پردازش و به مواد اولیه صنایع بازیافت تبدیل می‌کند. وی ادامه داد: بازیافت حلقه چهارم است، فرآیندهای تبدیل پسماند به مواد یا انرژی قابل‌استفاده مجدد که برخوردار از بهره اقتصادی بوده و در آنها پسماند پردازش یا اسقاط شده به محصولات واسطه یا نهایی مورداستفاده در حلقه‌های دیگر زنجیره ارزش (خارج از زنجیره مدیریت پسماند) تبدیل و بازچرخانی می‌شود.  صدرنژاد افزود: بازیابی یا امحا حلقه پنج است؛ کلیه روش‌های از بین بردن یا کاهش خطرات ناشی از پسماندها و فرآیندهایی که به‌واسطه آنها در انتهای زنجیره در ازای دریافت تعرفه‌ای مشخص، دوره تجزیه‌پذیری طبیعی پسماند یا مشتقات آن با روش‌های اصولی نظیر تولید کمپوست، هضم، تبدیل به انرژی، دفن بهداشتی و تصفیه شیرابه، بی‌خطرسازی و... کاهش می‌یابد.

او درباره وضعیت بازار پسماند گفت: تفکیک و جمع‌آوری تابع متغیرهای فرهنگی و اقتصادی هستند و توسعه آنها بدون توسعه مشارکت شهروندان و شفاف‌سازی مناسبات بازار پسماند در هیچ جای دنیا و هیچ دوره زمانی ممکن نبوده و نیست؛ بازیابی و امحا که به‌خودی‌خود از صرفه اقتصادی برخوردار نیستند و انجامشان مستلزم وضع تعرفه و دریافت هزینه این عملیات از شهروندان به‌عنوان نوع خدمت اجتماعی است؛ و پردازش و بازیافت که اگرچه صرفه اقتصادی دارند، اما توسعه‌شان در گرو رقابت‌پذیری محصول تولیدی‌شان با محصولات دست‌اول در بازار است.

او ادامه داد: مادامی‌که کاغذ، پلیمر یا سایر محصولات بازیافتی نتوانند در بازار شانه‌به‌شانه کاغذ حاصل از چوب، پلیمرهای پتروشیمی یا سایر محصولات بازیافت رقابت کنند، بازیافت توسعه نمی‌یابد و این به معنای روزبه‌روز پیچیده‌تر شدن چالش پسماند و از دست رفتن ارزش‌افزوده کلان صنایع بازیافت است.  او از تخلف در این حوزه هم گفت؛ اینکه صادرات آخال با اظهار خلاف‌واقع انجام می‌شود؛ در حوزه‌های دیگر هم پسماند قاچاق می‌شود؛ کولبری در این حوزه از داخل به خارج انجام می‌شود.