مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و تامین مالی وزارت صنعت گفت: ۴۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز بخش صنعت و معدن در سال ۹۸ بوده است که از این میزان ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت تسهیلات از طریق شبکه بانکی پرداخت شده و گویای آن است که این نیاز و پرداخت با هم تطابق ندارد. وی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی نیاز بخش صنعت و معدن برای امسال حدود ۵۷۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۱۵ هزار میلیارد تومان از این رقم به‌صورت سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به حوزه تولید پرداخت شود. شهبازی تاکید کرد:‌ حتی در این صورت با کسری ۲۸ درصدی مواجه هستیم و ضرورت استفاده از روش‌های نوین بانکی را برای جبران این کسری می‌طلبد.

وی با بیان اینکه سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی باید اضافه شود، افزود: البته روند نزولی این سهم سال گذشته متوقف شد و این سهم به ۳۲ درصد رسید. وی اضافه‌کرد: عرضه در بورس یکی از روش‌های خوب تامین مالی برای شرکت‌هاست که این روش علاوه‌بر تامین مالی سبب تقویت بنیه مالی شرکت‌ها نیز خواهد شد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و تامین مالی وزارت صنعت با اشاره به وجود ۳ هزار و ۷۰۰ بنگاه دارای صد نفر اشتغال به بالا در کشور گفت: از این تعداد ۶۰۰ بنگاه خود را در بورس عرضه کردند. شهبازی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی پس از پذیرش یک شرکت در بورس متعرض به حساب‌های سنوات آنها نخواهد شد، افزود: این موضوع یکی از چالش‌های اصلی برای ورود بنگاه‌ها به بورس است که با طرح موضوع در جلسه سران قوا و موافقت رهبر معظم انقلاب مصوب شد بنگاه‌هایی که سال ۹۹ در بازار سرمایه پذیرش شوند، این مشکل مالیاتی آنها حل شود.

وی با بیان اینکه امسال می‌خواهیم ۱۰۰بنگاه را وارد بورس کرده یا برای تامین مالی آنها اوراق مشارکت منتشر کنیم، اضافه‌کرد: بیش از ۳۷۰ بنگاه بالای ۱۰۰ نفر برای پذیرش در بورس یا استفاده از روش‌های تامین مالی اعلام آمادگی کردند. مدیرکل سرمایه‌گذاری و تامین مالی وزارت صنعت با بیان اینکه به‌دنبال ابداع روش‌های جدید نیستیم، گفت: ابزارهای نوین قابل بهره‌برداری برای تامین مالی در صنعت نساجی، پوشاک و سلولزی فرابورس، بورس کالا و تامین مالی زنجیره تامین (SCF) است. شهبازی خاطرنشان کرد: در فرابورس امکان انتشار اوراق بدهی، عرضه سهام، ادغام و تملیک وجود دارد و در بورس کالا تامین مالی از طریق گواهی سپرده کالایی، صندوق سپرده کالایی و انتشار انواع اوراق انجام می‌شود، همچنین روش‌های صکوک و اوراق گام مختص تامین مالی زنجیره تامین (SCF) است.