به دستور رئیس‌جمهور و با پیگیری مشترک وزارت تعاون، کار و‌ رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و بر اساس مصوبه هیات دولت بخشی از سهام دولت در شرکت دخانیات ایران، آلومینیوم جنوب، پتروشیمی دماوند، تولید تجهیزات سنگین، توسعه گردشگری، پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، آلومینای جاجرم، طلای زرشوران و ماشین‌سازی تبریز در مجموع به میزان ۳۲‌هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

هیات دولت با واگذاری سهام این شرکت‌های صنعتی به‌عنوان بدهی به سازمان تامین اجتماعی، زمینه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان را فراهم کرد.

شرکت دخانیات ایران با قدمت نزدیک به یک قرن و با وسعت فعالیت در تمامی استان‌های کشور از جمله شرکت‌های بزرگی به شمار می‌رود که با وجود مشکلاتی نظیر تحریم‌های ظالمانه، تخصیص ارز، تامین مواد اولیه، ترخیص در گمرکات، وضع قوانین نادرست، قاچاق بی رویه محصولات دخانی و فعالیت و‌ تولید آزادانه شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و... در خاک ایران همچنان سهم بسزایی از اشتغالزایی را به‌عنوان یک برند ملی بر عهده دارد.

نخستین مجتمع دخانیات ایران در سال ۱۳۱۶ واقع در تهران در خیابان قزوین افتتاح شد.

شرکت دخانیات ایران در دو دهه اخیر به دلیل واگذاری‌های غیراصولی و وضع قوانین کارشناسی نشده با مشکلات اساسی در مدیریت و تولید مواجه شده و بخش بزرگی از نیروی انسانی خود را که شامل ۱۲ هزار پرسنل و ۲۵ هزار کشاورز بوده است از دست داده و هم اکنون با ۴ هزار پرسنل و ۱۵ هزار کشاورز مشغول فعالیت است.