میزان ذخیره نیروگاه‌ها نیز دیروز به یک‌هزار و سه مگاوات و میزان تولید برق از منابع تجدیدپذیر هم به ۶ هزار و ۱۶۶ مگاوات رسید. استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم درجه کولرهای گازی روی ۲۴درجه و استفاده حداکثری از نور خورشید از جمله راهکارهای ساده مدیریت مصرف برق به‌شمار می‌رود.

سخنگوی صنعت برق در این زمینه گفت: مشترکانی که نسبت به دوره مشابه سال گذشته انرژی برق کمتری مصرف کنند، پاداش می‌گیرند، اما برق کم‌مصرف‌ترین‌ها، رایگان خواهد بود.

مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: در حال حاضر، ۸۵ درصد مشترکان درحد متعارف، برق مصرف می‌کنند.

 وی با تشریح طرح‌های حمایتی و تشویقی دولت برای کاهش مصرف برق به «ایرنا» گفت: مشترکانی که در گروه «خوش‌مصرف‌ها» قرار داشته و نسبت به دوره مشابه پارسال انرژی برق کمتری استفاده کرده‌اند، پاداش خوش‌مصرفی دریافت خواهند کرد. سخنگوی صنعت برق یادآور شد: متناسب با تعرفه هر منطقه، میزان مصرف مشترکان محاسبه شده و براساس آن پاداش لحاظ می‌شود که میزان آن در قبض برق به‌عنوان «خوش‌مصرفی» اعلام خواهد شد. رجبی‌مشهدی درباره کم‌مصرف‌ترین‌ها هم گفت: مشترکانی که ۲۰۰ کیلو وات مصرف می‌کنند، اگر این مصرف را به ۱۰۰ کیلووات کاهش دهند از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر، پارسال از ۲۹ میلیون مشترک برق در کشور، ۲۴ میلیون نفر جزو مشترکانی بودند که مصرف متعارف داشتند و ۳۰ درصد آنها یعنی هشت میلیون مشترک، مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند.

سخنگوی صنعت برق افزود: پارسال ۱۰۶ میلیارد تومان به مشترکان یادشده پاداش داده شد و امسال نیز همین شیوه دنبال می‌شود.

 جریمه‌های پلکانی برای پرمصرف‌ها

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر درباره افزایش تعرفه‌ها هم گفت: پارسال هیات وزیران تعرفه‌ای را برای نخستین بار مصوب کرد که با تعرفه سال‌های قبل از آن دو تفاوت عمده داشت.

سخنگوی صنعت برق، نقش بازدارندگی را یکی از تفاوت‌های این تعرفه برشمرد و افزود: همواره یک تعرفه پلکانی برای پرمصرف‌ها لحاظ می‌شد که براساس آن اگر افزایش مصرف داشته باشد، به ازای هر ۱۰۰ کیلوواتی که از الگوی مصرف بیشتر شود، قیمت برق دو برابر می‌شود. رجبی‌مشهدی گفت: همواره به این مشترکان توصیه می‌شد که اگر یک پله مصرف را کمتر کنند، قیمت برق آنها نزدیک به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و این موضوع سال‌های سال ادامه داشت.

وی افزود: اما تعرفه سال ۹۸ که برای نخستین بار اجرا شد، تفکیک تعرفه برای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف را دربرداشت؛ به این معنا که آن بخش از مردم که مصرف متعادل براساس الگوی از پیش طراحی شده مصرف دارند، مشمول ۷ درصد افزایش تعرفه‌ها شدند.

سخنگوی صنعت برق گفت: بخشی از مردم هم هستند که بیش از میزان متعارف، مصرف می‌کنند، ولی نمی‌توان قیمت واقعی برق را از آنها دریافت کرد. این مشترکان مشمول ۱۶ درصد تعرفه بیشتر به همراه ۷ درصد افزایش برای مصرف‌کنندگان متعارف یا همان اکثریت جامعه می‌شوند.

 معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر به تحلیل رفتاری عملکرد این تعرفه ۲۳ درصدی در سال گذشته پرداخت و گفت: تحلیل‌ها نشان داد، ۸۵ درصد مردم درحد متعارف برق مصرف می‌کنند و فقط ۱۵ درصد از مشترکان هستند که مشمول ۲۳ درصد افزایش پرمصرفی می‌شوند.

 تابستان امسال خاموشی نداشتیم

سخنگوی صنعت برق درباره هشدارها مبنی‌بر خطر کمبود برق گفت: تفاوت تابستان امسال با سال‌های قبل در بیماری کروناست؛ زیرا آنها که در مراکز درمانی و منازل مستقرند، نباید با قطعی برق روبه‌رو شوند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: تحقق این امر در نگاه اول با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد و تحریم‌های ظالمانه شاید ممکن به نظر نمی‌رسید، اما اکنون در بخش صنعتی ۶/ ۱۰ درصد رشد مصرف برق محقق شده است.

وی افزود: رشد ایجاد شده برای صنایع بزرگ عدد بزرگ و کم‌سابقه‌ای به‌شمار می‌رود و این نشان‌دهنده آن است که علاوه‌بر اینکه رونق داخلی وجود دارد، امکان صادرات برخی محصولات آهنی، فولاد و سایر تجهیزات هم ایجاد شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز برخلاف تصور، رشد بیش از ۴ درصدی مصرف برق رخ داده است. رجبی‌مشهدی گفت: اتفاق خوب این است که در بخش خانگی، مصرف برق نسبت به سال قبل کاهش داشته، به این معنا که مصرف از یک بخش غیر‌مولد به بخش مولد تغییر جهت داده است.

معان برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اقدام‌هایی که از سال گذشته درباره موضوع استخراج‌کنندگان ارز مجازی انجام شده است، گفت: امسال دو اقدام جدید در این بخش در دستورکار قرار گرفته است.

 مصرف‌کنندگان غیرمجاز باید خسارت بدهند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر ادامه داد: آن دسته از استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی که به صورت غیرمجاز از برق دارای یارانه استفاده کنند باید خسارت وارده به شبکه را پرداخت کنند و علاوه‌بر آن دستگاه‌های آنها جمع‌آوری می‌شود و جریمه نیز می‌شوند.

وی درباره چگونگی شناسایی آنها گفت: پیش‌تر، روش شناسایی این بود که از کنتورها استفاده می‌کردیم و هرکدام مصرف بیشتری داشتند متوجه می‌شدیم. مثلا از طریق کنتور مشخص می‌شد که در یک سوله متروکه صنعتی برای استخراج ارز مجاز سوء استفاده می‌شود. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: امسال تلاش شد از مردم کمک گرفته شود و بر این اساس  حق کشف استخراج‌کنندگان غیر‌مجاز ارز مجازی تعیین شد. رجبی‌مشهدی افزود: حق کشف تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای هر کسی که معرفی کند، تعیین شد و اطلاعات افرادی که شناسایی کنند، محفوظ خواهد ماند.

وی از اختصاص سامانه‌ای برای این موضوع خبرداد و گفت: به این ترتیب مردم راحت‌تر می‌توانند نسبت به معرفی متخلفان اقدام کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی توانیر خاطرنشان کرد: همزمان با اعلام این موضوع از سوی رسانه‌ها به‌طور محسوسی در برخی استان‌ها کاهش مصرف داشته‌ایم که ناشی از انتشار این خبر بود.

رجبی‌مشهدی درباره استفاده از هوش مصنوعی در بخش خانگی گفت: در بخش خانگی کنتورها مکانیکی هستند، ضمن آنکه ۶۰ درصد کنتورهای دیجیتال به صورت دوره‌ای قرائت می‌شوند، بنابراین شناسایی، خیلی دقیق نیست.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین برق گفت: رشد مصرف برق در کشورمان سالانه ۵ درصد است که برای تامین آن هم می‌توان سرمایه‌گذاری جدید کرد و هم از روش‌های مدیریت مصرف بهره گرفت. رجبی‌مشهدی یکی از اولویت‌های صنعت برق را بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین نیاز رشد مصرف دانست و افزود: تاکنون ۸۲۰ مگاوات از انرژی‌های تجدیدپذیر حاصل شده است.

وی از تلاش برای استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده از محل به کارگیری انرژی خورشیدی برای توسعه این نوع انرژی در کشور خبرداد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن این موضوع اطلاع‌رسانی رسمی خواهد شد و به این ترتیب می‌توان از محل سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذاران بخش انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر درباره منابع لازم برای تحقق افزایش هزار و ۷۰۰ مگاوات تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: بخشی از این منابع از محل عوارض برقی است که از مشترکان گرفته می‌شود.

سخنگوی صنعت برق روش دیگر برای توسعه تجدیدپذیرها را اعمال ۲۰ درصد تولید برق دستگاه‌های اجرایی از محل انرژی تجدیدپذیر بیان کرد و افزود: مقرر است دستگاه‌های اجرایی ۲۰درصد برق مورد نیاز خود را از محل انرژی خورشیدی تامین کنند.وی علت استفاده عمومی نشدن از انرژی خورشیدی را قیمت کم برق شبکه سراسری در مقابل قیمت زیاد تجهیزات انرژی خورشیدی دانست و گفت: قیمت برق اکنون ۸۰ تومان است، در حالی که اگر فردی بخواهد فقط نیروگاه خورشیدی استفاده کند خیلی به صرفه نیست. رجبی‌مشهدی از تلاش برای تشویق مشترکان پر مصرف برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پشت بامی خبرداد و گفت: ۲ درصد مشترکان پرمصرف که قیمت واقعی برق را می‌پردازند، برایشان به صرفه است که از نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی استفاده کنند.

وی افزود: این مشترکان اگر یک نیروگاه خورشیدی یک یا دو کیلوواتی بگذارند می‌تواند هزینه‌های برق را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.