حمید زادبوم در بیست و پنجمین نشست کمیته کارشناسی شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، ابلاغ بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۹ و رفع تعهدات ارزی سال‌های‌۹۷ و ۹۸ توسط بانک مرکزی را حائز اهمیت توصیف کرد و از اعضای کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات غیرنفتی درخواست کرد نسبت به ارائه نظرات کارشناسی با هدف ارسال به بانک مرکزی اقدام کنند. وی با تاکید بر اهمیت بررسی‌های کارشناسی و استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان بخش‌های خصوصی و دولتی در جهت تسهیل و تسریع در بازگشت ارز، از بانک مرکزی خواست تا از مشورت کمیته کارشناسی شورای‌عالی صادرات استفاده بیشتری کند. زادبوم درخصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان با بیان اینکه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی دغدغه دولت و بخش غیردولتی است، اظهار کرد: بانک مرکزی کماکان باید ضمن حضور فعال و موثر در جلسات کمیته کارشناسی شورای‌عالی صادرات در خصوص تشریح سیاست‌ها و ضوابط ابلاغی در این خصوص و تنویر افکار بخش خصوصی و فعالان حوزه صادرات اقدام کند.

معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از آنجا که موضوع تسهیل فرآیند بازگشت ارز توسط صادرکنندگان از وظایف و تکالیف بانک مرکزی است، حضور فعال نمایندگان بانک مرکزی برای پاسخگویی در جلسات کمیته کارشناسی ضروری است. دبیر شورای‌عالی صادرات غیرنفتی همچنین از اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران در جهت برگزاری جلسات مشترک با صادرکنندگان با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون، اتاق اصناف با هدف تسهیل و تسریع بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های انجام شده شاهد رفع ابهامات و تسریع در روند تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان براساس ترتیبات قانونی باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه جلسه کمیته کارشناسی شورای‌عالی صادرات غیرنفتی با اشاره به سفر هفته گذشته سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان سیستان و بلوچستان، پیگیری توسعه و تجهیز زیرساخت‌های صادراتی استان سیستان و بلوچستان، به ویژه پیگیری ایجاد و توسعه پایانه‌های صادراتی در استان فوق‌الذکر را از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر دانست. زادبوم ضمن اعلام خبر برگزاری میز افغانستان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی ذی‌ربط تاکید کرد: باید تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه‌محور شرق به ویژه زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار و مرزهای گمرکی همجوار با کشورهای افغانستان مساعدت و کمک کنند.