سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گام‌هایی که در جهت داخلی‌سازی محصولات تولید شده برداشته شده گفت: یکی از الزامات امروز کشور توجه به ظرفیت‌ها و فعال‌سازی همه فرصت‌های لازم برای داخلی‌سازی تولیدات و تحقق اهداف جهش تولید در صنعت است. حسین مدرس‌خیابانی گفت: شتاب به‌وجود آمده در داخلی‌سازی نیازهای صنعتی کشور یکی از فرصت‌های تحریم بوده و ما باید این باور را در کشور تقویت کنیم که درآمدهای نفتی دیگر چاره کار ما برای اداره کشور نیست و باید با تکیه بر توان داخلی و قطع وابستگی‌ها به سمت خودکفایی و استقلال در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه صنعت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با همین رویکرد و با تقویت این نگاه در بخش‌های مختلف خود در تلاش است در یک اقتصاد صنعتی‌محور با زنجیره‌های پیشرفته و تکمیل‌یافته بتواند ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را هزینه توسعه صنعتی کشور کند.

مدرس‌خیابانی در حاشیه مراسم بهره‌برداری خط جدید تولید کولر گازی در شهر صنعتی رشت افزود: در واحدی که طرح توسعه آن افتتاح شد، ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه انواع کولر گازی ایجاد شده است، در حالی که در گذشته برای تامین این کالا مجبور به واردات آن بودیم.

وی گفت: در سه ماه نخست امسال، در تولید کولر گازی، فقط در یک واحد صنعتی، سه برابر میزان تولید کل سال ۹۸ تولید محصول داشتیم.

 او اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و تمهیدات لازم، بیش از ۷۰ درصد قطعات تولید کولر گازی داخلی‌سازی شده است و در سایر قطعات مورد نیاز که واردات و ارزبری دارند، برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی آنها نیز در دستور کار است. مدرس‌خیابانی ادامه داد: واحدهای صنعتی در شرایط کنونی کشور، برای تداوم روند موفق تولید خود و تحقق جهش تولید، باید داخلی‌سازی را به شکل واقعی و در اولویت کار خود قرار دهند؛ امروز کشور تولیدی را حمایت می‌کند که کمترین وابستگی را به ارزبری داشته باشد و امیدواریم این مسیر تداوم یابد و شاهد آن باشیم که بسیاری از اقلام و کالاهای مربوط به لوازم خانگی که در گذشته به صورت واردات در کشور تامین می‌شد از طریق ساخت داخل و از طریق تولیدات ساخت ایران تامین شود. سرپرست وزارت صمت گفت: در شرایط تحریم، استان‌های مرزی به عنوان نقاط قوت و نقاط ویژه تجاری کشور مدنظر هستند و استان گیلان نیز از این منظر دارای اهمیت فراوانی است؛ این استان ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش مبادلات مرزی با کشورهای اطراف دارد و باید این موقعیت به جد تقویت شود. مدرس‌خیابانی افزود: یکی از ظرفیت‌های تجاری حال حاضر ایران، الحاق کشورمان به پیمان اقتصادی اتحادیه اوراسیا است و حدود ۵۰۰ تعرفه صادرات انواع کالای ایرانی در کشورهای عضو این اتحادیه به تعبیری صفر شده‌اند. استان گیلان می‌تواند تلاش بی‌وقفه‌ای برای برقراری یک تجارت خوب با این کشورها داشته باشد. وی ادامه داد: افزایش مراودات تجاری با کشورهای شمال ایران به عنوان یک راهبرد در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در همین راستا زیرساخت‌هایی مانند توسعه بنادر مورد توجه است؛ البته خوشبختانه گام‌های خوبی نیز برداشته شده و آمارها بیانگر آن است که میزان صادرات استان گیلان از ۹۸ میلیون دلار سه ماه نخست سال گذشته، امسال و در همین مدت به بیش از ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این در شرایطی است که تجارت کشور تحت تاثیر کرونا کاهش داشته و مرزهای تجاری با محدودیت‌هایی مواجه بوده است؛ با این حال صادرات استان گیلان حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است.

مدرس‌خیابانی تاکید کرد: باید زیرساخت‌های تجاری از جمله توسعه راه‌های ترانزیتی، حمل و نقل، سردخانه، انبارها، نمایشگاه‌های بین‌المللی، پایانه‌های صادراتی و... همزمان با زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی تقویت شود که این مهم با جدیت کامل در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امسال داخلی‌سازی و کاهش ارزبری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون دلار در خودروسازی مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امیدواریم با همراهی همه واحدهای توانمند و بخش دانش‌بنیان کشور این هدف‌گذاری را محقق کنیم. مدرس‌خیابانی واقعی کردن تقاضا و کاهش تقاضای کاذب را از دیگر دستورالعمل‌های وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو بیان کرد و افزود: در شرایط حاضر توجه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای آن هم در شرایط خاص اقتصادی کشور در افزایش تقاضای آن کاملا موثر است و عده‌ای روی این کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند.