عباس نعیمی در چهارمین جلسه کمیته عالی بهداشت، ‌ایمنی، محیط زیست و انرژی اظهار کرد: بازسازی سه پایگاه امداد و نجات در معادن البرز مرکزی، شرقی و کرمان و نیز طراحی و احداث پایگاه امداد و نجات در منطقه طبس، اجرایی شده و پس از احداث، تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام برای ارتقای ایمنی معادن و کاهش حوادث احتمالی، آموزش نیروی انسانی است، گفت: حفظ جان یک فرد با هیچ رقمی قابل قیاس نیست و از این رو قبل از هر چیز، باید افراد قبل از شروع به کار، آموزش لازم را فراگرفته و گواهی ورود به کار در معادن زغال‌سنگ را دریافت کنند. وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی جزو ضرورت‌های ایمنی است و صاحبان معادن کوچک و متوسط باید در این زمینه بیشتر توجه کنند. چرا که معادن بزرگ ساختار HSEE دارند و می‌توانند مدیریت کنند و در نتیجه کمتر دچار حادثه می‌شوند، اما معادن کوچک اغلب این ساختار را ندارند.

بخش خصوصی منتفع از امداد و نجات

وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز درباره اقدامات انجام شده برای ارتقای ایمنی معادن زغال‌سنگ گفت: ساختمان مورد نظر برای ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات معادن البرز مرکزی، شرقی و کرمان مشخص شده و آماده بازسازی و تجهیز به شیوه‌ای مدرن است. وی ادامه داد: در منطقه پروده ۴ طبس نیز یک پایگاه امداد و نجات احداث خواهد شد. سه پایگاه نخست مربوط به بخش خصوصی است و ایمیدرو خود را متعهد به بازسازی و تجهیز این پایگاه‌ها می‌داند. این پایگاه‌ها پس از بازسازی و تجهیز برای بهره‌برداری تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود.

جعفری افزود: مناقصه تصفیه‌خانه بهداشتی معدن چاه گز انجام شده و در ماه آینده اجرایی می‌شود. همچنین در جهت اجرای تفاهم‌نامه انجام شده با سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای ارتقای سطح حفاظتی منطقه معدنی مجتمع فلات مرکزی ایران را به عمل خواهد آورد. خریداری شود.