فروش دخانیات سود قابل‌توجهی را نصیب فعالان این بخش می‌کند که بخش عمده آن به جهت فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران عاید آنها می‌شود.

در همین زمینه براساس گزارش‌های وزارت صمت، درحال حاضر ۶۲ واحد تولیدی در حوزه دخانیات مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، ۲۳ واحد در حوزه تولید سیگار و ۳۹ واحد دیگر نیز در حوزه تنباکو فعالیت می‌کنند.

 همچنین از واحدهای تولیدی سیگار در کشور، ده‌ها شرکت خارجی طی سال‌های اخیر شرکت‌های تابعه خود را در ایران تاسیس کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های تابعه شرکت بریتانیایی- آمریکایی BAT، شرکت ژاپنی JTI و شرکت کره‌ای G&KT اشاره کرد.حضور خارجی‌ها در ایران از این منظر قابل‌توجه است که تعداد شرکت‌های تولیدی سیگار در ایران در سال ۹۳ فقط هفت شرکت با تولید سالانه ۲۹ میلیارد نخ بوده که این میزان تا سال ۹۵ به تعداد ۱۲ شرکت با ۴۵ میلیارد نخ سیگار و به تعداد ۲۳ شرکت با تولید ۵۵ میلیارد نخ سیگار در سال ۹۸ رسیده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال گذشته ۸۵۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران جذب شده که گفته می‌شود، حدود بیش از نیمی از آن در حوزه تولید دخانیات بوده است.