از این رو بهره‌برداری بهینه و تولید ارزش افزوده از آنها با به‌کارگیری راهبردهای نوآورانه و هوشمندانه به خوبی قابل اجرا است. این صنایع از جنبه امکان صادرات و ارزش‌آفرینی ارزی در شرایط تحریم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. از برجسته‌ترین نمونه‌های ارزآوری این صنایع، می‌توان به رشد صادرات مس در سال ۹۸ با وجود اعمال تحریم‌های جدید اشاره کرد.

اهمیت صنایع غیر‌آهنی و لزوم تمرکز بیشتر بر این صنایع و تجربه موفق برگزاری دو دوره «همایش و نمایشگاه چشم‌‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» و همچنین بازخورد مخاطبان مبنی بر محتوای غنی و کاربردی ارائه شده در این رویداد، گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» را بر آن داشت تا با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران، برگزاری سومین دوره این همایش را در دستور کار خود قرار دهد.

هدف از برگزاری چنین رویدادی، ایجاد فرصتی ارزشمند برای تبادل اطلاعات بین بازیگران اصلی این صنعت اعم از دولت، بخش خصوصی و انجمن‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی است.

در همایش جدید قرار است تمرکز بر تولید و بازار فلزات غیرآهنی (شامل آلومینیوم، مس، سرب، روی و طلا) باشد. بر اساس این گزارش، برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای همسایه در تولید فلزات غیرآهنی، لزوم آگاهی از روند عرضه و تقاضا در بازارهای بین‌المللی، اثرات مستقیم و غیرمستقیم فلزات غیرآهنی بر یکدیگر و بر آهن و فولاد، صرف هزینه‌های هنگفت برای تولیدکنندگان داخلی جهت شرکت در رویدادهای بین‌المللی، توازن و تعادل داخلی و بین‌المللی در تصمیمات کلان صنایع فلزات غیرآهنی مهم‌ترین عواملی است که نیاز به برگزاری همایشی در این ابعاد را بیش از پیش نمایان می‌کند.

سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶- ۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http:/ / events.den.ir مراجعه کنند.