به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، روز گذشته با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مدیرعامل ایمپاسکو، رئیس قرارگاه خاتم الانبیا، استاندار، نماینده مجلس و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران افتتاح شد.

براساس این گزارش میزان بومی‌سازی تجهیزات در این معدن ۸۰ درصد، میزان اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و میزان اشتغال غیر‌مستقیم پس از بهره‌برداری از پروژه حداقل ۲ هزار نفر است.

میزان سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته در این پروژه ۱۲۵۰ میلیارد ریال و میزان سرمایه‌گذاری ارزی صورت‌گرفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو است.

ماده معدنی سولفوره، مخلوط سولفوره – اکسیده و اکسیده با عیار متوسط ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب است.

براساس این گزارش، مزایای استخراج از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران شامل دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و به‌دست آوردن درآمد بیشتر، استخراج با هزینه کمتر نسبت به روش روباز با توجه به حجم بالای باطله‌برداری و مسائل مربوط به شرایط فنی و پایداری دیواره‌های معدن روباز، تامین نیاز خوراک کارخانه‌های فرآوری استان زنجان و جلوگیری از خروج ارز و محرومیت‌زدایی و به‌کارگیری نیروی بومی منطقه است. استخراج بخش سولفوره انگوران به روش زیرزمینی از سال ۱۳۶۸ مطرح است و علت اصلی آن نیز دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله‌برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ بوده است.

در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه آن از جانب شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به شرکت معدن زمین محول و پس از تهیه طرح پایه، طرح تفصیلی تونل‌های بازکننده تهیه و از سال ۱۳۸۵ شروع حفاری تونل‌های بازکننده آغاز شد. طول تقریبی تونل‌های بازکننده هر کدام بالغ بر یک کیلومتر است که تا سال ۱۳۸۸ انجام شد و برای ادامه آماده‌سازی و اجرای طرح استخراج زیر زمینی، با برگزاری مناقصه‌های جداگانه‌ای در سال ۱۳۸۹، شرکت معدن زمین به‌عنوان مشاور و ناظر و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)- هلدینگ تخصصی صنعت و معدن – به‌عنوان پیمانکار انتخاب شد. معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان، شهرستان ماهنشان واقع شده است.