داریوش اسماعیلی در جلسه مجمع نمایندگان و معاونان وزارت صمت با استاندار کرمان افزود: ۹۰ تا ۹۵ درصد اختیارات شورای‌عالی معادن را در وزارت صمت به استان‌ها تفویض خواهیم کرد که در هفته آینده ابلاغ آن به استان‌ها انجام خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: با بررسی‌های صورت گرفته از ۲۰۰ بخشنامه موجود در حوزه معادن تعدادی از بخشنامه‌ها حذف و تعدادی نیز تجمیع شده و هم اکنون تعداد بخشنامه‌های به روز شده در این حوزه ۵۰ تا ۶۰ بخشنامه است. اسماعیلی با اشاره به طرح حبس از معادن گفت: این طرح به منظور کمک به معادن برای فعال شدن است و در صورتی که قابلیت فعال شدن را نداشته باشد پروانه آنها لغو خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به مطرح شدن بحث کرومیت توسط یکی از فعالان عرصه اقتصادی استان افزود: برای صادرات کرومیت در سال گذشته عوارض تعیین شده است که بر این مبنا برخی از معادن کرومیت کشور تعطیل شد و نشانگر آن بود که در کشور مصرف‌کننده کرومیت

وجود ندارد. وی در ادامه با اشاره به طرح جامع فولاد کشور گفت: در این طرح ۵۵ میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است که برای رسیدن به این هدف به میزان حدود ۸۰ میلیون تن کنسانتره و ۶۰ میلیون تن آهن‌اسفنجی نیاز است که صدور مجوزها نیز باید براساس این طرح باشد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه زنجیره تولید باید بالانس داشته باشد خاطرنشان کرد: سازمان‌های صمت استان‌ها باید در ابتدا و قبل از صدور مجوز برای واحدهای تولیدی مواد اولیه فولاد طبق طرح‌های فولادی نیاز کشور را در نظر گرفته و سپس مبادرت به صادر کردن مجوزهای لازم کنند.

وی در ادامه افزود: طبق برنامه ششم توسعه معادن بزرگ و فعال بودن آنها باید مسوولیت‌های اجتماعی را نیز در نظر گرفت و آنها را اجرایی کرد که در این راستا نیز به زودی از سوی وزارت صمت بخشنامه و نامه‌ای با تاکید بر این موضوع به معادن بزرگ کشور ابلاغ خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سه هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود کم به فعالان اقتصادی معادن در سال جاری گفت: فعالان این حوزه می‌توانند با وثیقه گذاشتن پروانه معادن از این تسهیلات استفاده کنند.