براساس گزارش صنعتی موسسه Fitch Solutions، تولید جهانی معادن روی طی سال‌های آتی همچنان روند افزایشی خواهد داشت، چراکه افزایش قیمت، معدن‌کاران را به راه‌اندازی دوباره ظرفیت‌های بیکار و آغاز تولید در معادن جدید تشویق می‌کند. «فیچ» پیش‌بینی کرده که تولید جهانی معادن روی طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. همچنین این موسسه پیش‌بینی کرده که تولید جهانی معدن روی به‌طور متوسط ۷/ ۱ درصد در سال طی دوره زمانی تا سال ۲۰۲۹ افزایش یابد و به ۸/ ۱۴ میلیون تن تولید ماده معدنی برسد.

چین

فیچ انتظار دارد که تولید معادن روی چین طی سال‌های آتی به دلیل کاهش درجه عیار سنگ و اعمال مقررات زیست محیطی، وضعیت راکدی داشته باشد. تحلیلگران این موسسه مدعی شده‌اند که حفاظت از مواد معدنی و ادغام صنایع معدنی که در برنامه پنج ساله سیزدهم چین گنجانده شده است، میزان تولید روی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. گروه مس «جیانگ تونگ» در جولای ۲۰۱۹ ساخت معدن زیرزمینی سرب، روی و نقره Yinzhushan را در استان جیانگ‌شی آغاز کرد. گزارش‌ها حاکی است که این پروژه دارای ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال است که پیش‌بینی می‌شود ۶/ ۲۹ هزار تن کنسانتره سرب و ۵/ ۴۴ هزار تن کنسانتره روی تولید کند.

فیچ پیش‌بینی کرده که موقعیت چین از ۳۱ درصد تولید جهانی معدن در سال ۲۰۲۰ به ۲۶ درصد تا سال ۲۰۲۹ تحلیل برود. به این ترتیب، این پروژه بسته به زمان آغاز فعالیت معدن و اینکه تولید آن با چه سرعتی انجام شود، ریسک صعودی کمتری را برای پیش‌بینی «فیچ» طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. «فیچ» پیش‌بینی کرده است که میزان تولید روی این کشور از ۸/ ۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ به ۹/ ۳ میلیون تا سال ۲۰۲۹ افزایش یابد. با وجود این سرعت رشد بسیار اندک، چین با اختلاف گسترده همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده روی جهان خواهد بود.

پرو

«فیچ» پیش‌بینی کرده است که پرو در سال‌های آینده تولیدکننده مهم کنسانتره روی باقی بماند. به گفته وزارت انرژی و معدن پرو، این کشور تقریبا ۵۷ شرکت معدنی دارد که از شرکت‌های بین‌المللی مانند «تک ریسورسز»، «گلنکور» و همچنین معدن‌کاران داخلی تشکیل شده است. با وجود بازیگران بسیار، بخش روی پرو هنوز تحت سلطه شرکت آنتامیناست که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۰۹ هزار تن روی را با عملیات معدنی در دو معدن Nexa Resources ‘Cerro Lindo و El Porvenir تولید کرد. تحلیلگران «فیچ» در کوتاه مدت، انتظار دارند که «آنتامینا» به دلیل انتقال معدن به فرآیند تولید سنگ مس و روی بیشتر طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ همچنان به افزایش تولید خود ادامه بدهد. پیش‌بینی می‌شود، تولید از ۴۴۰ تا۴۹۰ هزار تن در سال متغیر باشد. در کنار آنتامینا، توسعه روی در معدن Shalipayco نیز از رشد تولید روی در پرو پشتیبانی می‌کند.

استرالیا

پس از رشد قوی در سال ۲۰۱۹، فیچ انتظار دارد، استرالیا مسیر مثبت را طی دهه آینده حفظ کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، بازیابی و احیای سطح تولید در معدن شرکت MMG به نام Dugald River و آغاز دوباره فعالیت معدن شرکت گلنگور به نام Lady Lorreta منجر به افزایش ۱۴ درصدی تولید روی استرالیا شد. با توجه به پروژه‌های استرالیا، فیچ انتظار دارد که این کشور به‌طور متوسط سریع‌ترین نرخ رشد در جهان را تا سال ۲۰۲۹ به دست آورد. در سال ۲۰۲۰، معدن سنچوری به‌عنوان عامل مهمی در رشد تولید روی شناخته می‌شود، زیرا این شرکت سرمایه خود را افزایش می‌دهد.

هند

هند به‌طور فزاینده رشد تولید معادن روی را دنبال خواهد کرد، زیرا شرکت روی هندوستان (HZL) برنامه توسعه گسترده‌ای را با هدف افزایش تولید معادن شرکت به ۲/ ۱ میلیون تن در سال اجرا می‌کند. فیچ، تولید معدن روی این شرکت را تقریبا ۷۵ تا ۸۰ درصد از کل تولید سه ماهه معادنHZL محاسبه می‌کند و بقیه تولیدات شامل سرب و نقره است.

بر اساس این گزارش، سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت events.den.ir مراجعه کنند.