اصغر مصاحب افزود: تا پایان خرداد امسال، ۴۹۵ خوشه صنعتی در سطح کشور شناسایی و ۱۰۶ پروژه توسعه خوشه‌ای نیز خاتمه یافته است. وی گفت: در این مدت، ۱۷۹ پروژه امکان سنجی توسعه خوشه‌ای خاتمه یافته و ۱۸ پروژه در ۱۳ استان کشور در دست اجراست.

وی گفت: از میان پروژه‌های توسعه خوشه‌ای در دست اجرا نیز پنج مورد در مرحله مطالعه شناختی و ۳۳ مورد در مرحله پیاده‌سازی است.

مصاحب تصریح کرد: خوشه کسب‌و‌کار به واحدهای کسب‌و‌کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات یا خدمات مشابه و مشترکی را تولید و ارائه می‌کنند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی نیز برخوردارند، اطلاق می‌شود.

وی اضافه کرد: خوشه‌های کسب‌و‌کار می‌توانند در هریک از زیربخش‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع‌دستی فعال باشند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: کسب‌و‌کارهای کمتر از ۱۰ نفر کارکن «بنگاه‌های خرد»، کمتر از ۵۰ نفر کارکن «بنگاه‌های کوچک» و بیش از ۵۰ تا ۱۵۰ نفر کارکن را «بنگاه‌های متوسط» می‌گویند.

مصاحب گفت: به زنجیره فعالیت‌های ارزش‌آفرین قابل انجام از مرحله شکل‌گیری تا طراحی، تولید، انبارش، حمل و نقل، بازاریابی، فروش و مصرف یک کالا یا خدمت «زنجیره ارزش در یک خوشه کسب‌و‌کار» گفته می‌شود. توسعه خوشه کسب‌و‌کار مستلزم توسعه تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش است.

وی ادامه داد: «شبکه کسب‌و‌کار» به مجموعه‌ای از واحدهای کسب‌و‌کار اطلاق می‌شود که برای مواجهه با مشکل مشترک یا استفاده از فرصتی مشترک با هم همکاری کنند. شبکه‌ها به دو شکل «ثبت شده» و «ثبت نشده» وجود دارد. شبکه‌ها به‌صورت ثبت نشده شکل گرفته و در صورت اقتضا در قالب انجمن، تعاونی، کنسرسیوم، شرکت سهامی و... ثبت می‌شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: «شبکه فراگیر» به شبکه بزرگ حاصل از ائتلاف و همکاری شبکه‌های متعدد موجود در یک خوشه اطلاق می‌شود که می‌تواند در درازمدت نقش رهبری و نمایندگی خوشه را ایفا کند.

مصاحب تصریح کرد: ارائه دهندگان خدمات توسعه کسب‌و‌کار، شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی هستند که خدمات موردنیاز بنگاه‌های تولیدی درون خوشه‌ها را در حوزه‌های متعدد کسب‌و‌کار از جمله تامین مواد اولیه، تامین مالی، بهبود منابع انسانی، بهبود فناوری، بازاریابی و... ارائه می‌کنند.

وی گفت: «توسعه خوشه‌های کسب‌و‌کار»، فرآیندی سه تا پنج ساله است که طی آن ظرفیت‌های موجود در خوشه از طریق توانمند‌سازی پایا و معطوف به استفاده از فرصت‌های محیطی شکوفا می‌شود. ارتقای سطح سرمایه اجتماعی و توسعه و بسط شبکه‌های کسب‌و‌کار در درون خوشه از محوری‌ترین فعالیت‌ها در این فرآیند شناخته می‌شوند. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: «شناسایی خوشه‌های کسب‌و‌کار»، فرآیندی را شامل می‌شود که در نتیجه آن، تمامی تجمع‌های کسب‌و‌کاری قابل توسعه با استفاده از مدل توسعه خوشه‌ای، در یک منطقه، استان یا کشور شناسایی و احصا و بر اساس آن، اطلاعات اولیه و پایه درخصوص خوشه‌های موجود گردآوری می‌شود. به خوشه‌هایی که در نتیجه این فرآیند شناسایی می‌شوند، «خوشه‌های شناسایی شده» گفته می‌شود.مصاحب بیان کرد: «امکان‌سنجی توسعه خوشه‌های کسب‌و‌کار» به فرآیندی اطلاق می‌شود که در نتیجه آن، توجیه‌پذیری توسعه یک خوشه شناسایی شده، مشخص می‌شود. این امکان‌سنجی از چهار منظر اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اجرایی صورت می‌گیرد. توجیه‌پذیر بودن توسعه یک خوشه، یکی از شروط اساسی آغاز پروژه توسعه خوشه‌ای برای آن خوشه محسوب می‌شود.

وی افزود: برای «اجرای فرآیند توسعه خوشه کسب‌و‌کار»، پروژه توسعه خوشه توسط سازمان کارگزار توسعه خوشه با انتخاب عامل توسعه خوشه و در چارچوب یک قرارداد مشخص و در قالب فازهای کلی به اجرا درمی‌آید که این فازها غیرقابل تفکیک است و به‌عنوان بخش‌های اصلی پروژه توسعه خوشه‌ای محسوب می‌شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن هم‌اکنون با داشتن ۵۰۰ شهرک و ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۶۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۳۷ مرکز خدمات فناوری و کسب‌و‌کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۸۵ هزار و ۸۷۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۵ هزار و ۹۱۲ واحد صنعتی و ۳ هزار و ۵۸ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵هزار و ۸۶۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.