در ابتدای این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد، جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز از شرایط نامناسب صادرات و کاهش آن به دلیل سیاست‌های نادرست دولت سخن گفت و خواستار پیگیری‌های بیشتر اتاق ایران شد. به باور او، امروز به دلیل سختگیری‌های ناروا در حوزه صادرات، در کنار واردات قاچاق، شاهد گسترش فعالیت‌های صادراتی غیرقانونی هستیم. این فعال اقتصادی از سامانه تجارت که از بهمن‌ ۹۸ در حوزه کارت‌های بازرگانی فعال شده و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال است، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه روند کار در این سامانه دچار مشکلاتی شده است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم پاسخگوی این مسائل نیست. رازقی به روابط گسترده و موثر اتاق شیراز با دادگستری استان، استانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی اشاره و تصریح کرد: اتاق شیراز توانسته با برقراری روابط گسترده و نزدیک با این بخش‌ها، بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی استان را حل‌وفصل کند. محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران نیز به اقدامات و پیگیری‌هایی که توسط هیات رئیسه اتاق ایران در راستان حل مشکلات موجود انجام می‌شود، اشاره و تاکید کرد: پیگیری‌ها ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه برسد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با بیان اینکه اتاق شیراز همواره علاوه‌بر اقدامات ثمربخش منطقه‌ای و استانی در سطح ملی نیز قدم‌های موثری برداشته است، گفت: اتاق شیراز در تعامل با دستگاه قضا و دادگستری استان، سرآمد است و در این حوزه توانسته گام‌های مناسبی بردارد. همچنین در بخش تشکلی نیز شرایط خوبی دارد.

او، صادرات را یک دغدغه جدی دانست و با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد ایران در کنار محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا و اثرات منفی جهانی آن گفت: متاسفانه در وضعیتی که درآمدهای نفتی پاسخگوی اقتصاد کشور نیست، باید روی درآمدهای صادراتی حساب کرد. در حال حاضر صادرات تک‌پنجره‌ای است که می‌توان روی آن حساب کرد. هرچند در این بخش با دو مشکل ریشه‌ای مواجه هستیم؛ اول تعجیل در تصمیم‌گیری و دوم تاخیر در آن. رئیس اتاق ایران تشریح کرد: گاهی آن‌قدر در تصمیم‌گیری عجله می‌کنیم که بدون مشورت و مطالعه، برنامه‌ریزی می‌کنیم و گاهی آن‌قدر تاخیر داریم که فرصت را از دست می‌دهیم. وی با تاکید بر این مطلب که دولت برای سیاست‌های ارزی با بخش خصوصی مشورت نکرد و نسبت به پیشنهادهایی که ارائه دادیم بی‌توجه بود، گفت: عاقبت ماجرا به اینجا رسیدیم که لقب سرداران اقتصادی که به بخش خصوصی داده می‌شد به خائن تبدل شد. سال‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تلاش کردند فرهنگ احترام به صادرات و صادرکننده را در کشور نهادینه کنند اما به‌یک‌باره همه قضاوت‌ها تغییر کرد. البته در هر قشر و گروهی افراد خطاکار وجود دارند و نمی‌توان منکر آن شد.