محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران و دبیرکل کمیته ایرانی اتاق اکو با هدف توسعه همکاری‌ها در چارچوب سازمان اکو با سید‌یحیی اخلاقی معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) دیدار و گفت‌وگو کرد.

بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و نظرات بخش خصوصی ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این دیدار موردبحث و بررسی قرار گرفت که در همین زمینه معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی بر علاقه خود برای بهره‌برداری از تجربیات بخش خصوصی و به‌خصوص اتاق بازرگانی تاکید و ابراز امیدواری کرد تا جلساتی برای هم‌اندیشی با اتاق ایران برگزار شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد در زمینه همکاری‌های اقتصادی با کمک بخش خصوصی شاهد گسترش روزافزون تعاملات اقتصادی در چارچوب اکو باشیم.

او همچنین تاکید کرد: باید از تشریفات پرهیز کنیم و موافقت‌نامه‌های امضاشده در چارچوب اکو به‌خصوص موافقت‌نامه تجاری «اکوتا» را اجرایی کنیم.

در ادامه این نشست محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: اتاق ایران همواره به دولت توصیه کرده است روابط منطقه‌ای به‌خصوص با همسایگان را در اولویت قرار دهد.

او در همین زمینه، ضمن اشاره به عدم اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های منعقدشده ازجمله قطارهای اسلام‌آباد-تهران-استانبول و سایر کریدورهای زمینی و ریلی، به مشکلات بخش خصوصی درخصوص بهره‌مندی از تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو اشاره کرد و خواستار رسیدگی به مشکلات موجود شد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن اشاره به تحقیقات اتاق اکو و اتاق ایران در زمینه توسعه تجارت درون منطقه‌ای خاطرنشان کرد که متاسفانه از این پتانسیل‌ها بهره‌برداری مناسبی صورت نگرفته است.

حضور نمایندگان بخش خصوصی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در تصمیم‌گیری‌های کلان اکو از دیگر موضوعاتی بود که کرباسی به آن اشاره و تصریح کرد: ازآنجاکه این تصمیمات بر فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی تاثیر مستقیم دارد بهتر است این بخش در گفت‌وگوها، اجلاس‌ها و مذاکرات مرتبط با این‌گونه تصمیم‌سازی‌ها مشارکت فعال داشته باشد.

کرباسی در پایان افزود: دستور کار اکو باید بررسی چگونگی اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های درون منطقه‌ای با بهره‌گیری از ظرفیت همکاری‌های دوجانبه بین کشورهای عضو باشد تا راه برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری درون منطقه‌ای هموار شود.