این شتاب‌دهنده در حوزه تخصصی معدن، صنایع معدنی و مواد پیشرفته، فعالیت می‌کند و تیم‌های مستقر در آن، محصولات، تجهیزات و خدمات فناورانه مورد نیاز بخش معدن کشور را تامین می‌کنند. ۶۰۰ متر مربع فضا در اختیار این شتاب‌دهنده قرار دارد. در حال حاضر شش تیم فناور در آن مستقر هستند و سرمایه ابتدایی شتاب‌دهنده صدرا مبلغ ۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که پیش‌بینی می‌شود برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌های فناورانه ارائه شده در آینده به یک هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز باشد.

این شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند مبنایی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حوزه معدن و مواد پیشرفته قرار گیرد.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، چالش‌هایی که پیش روی واردات آلیاژها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور قرار گرفته است، فرصتی را در اختیار فعالان فناور زیست‌بوم نوآوری حوزه معدن قرار داده است تا با جهش در بومی‌سازی نیاز کشور به واردات در این حوزه را کاهش دهند یا حتی قطع کنند.

سورنا ستاری افزود: با وجود پیشرفت‌های مناسبی که در حوزه مواد پیشرفته و معدن در کشور حاصل شده است، اما هنوز برخی از مواد پیشرفته مورد نیاز کشور از خارج از کشور تامین می‌شود. به تازگی نیز یک تحریم جدید وضع شد و برخی از آلیاژهای مورد نیاز صنایع در فهرست تحریم قرار گرفت. این وابستگی زمانی کاهش می‌یابد که بخش خصوصی وارد میدان شود و مجموعه‌هایی مانند این شتاب‌دهنده از ایده‌های نو و جوانان فناور حمایت کنند.

وی تصریح کرد: بومی‌سازی بسیاری از آلیاژها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است که با همکاری مجموعه‌هایی مانند شستا امیدواریم محقق شود. با توجه به فعالیت نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در آینده اتفاقات خوبی در حوزه معدن رخ می‌دهد.

اهمیت مقوله استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان موجب شد تا «دنیای‌اقتصاد» در سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار سرفصلی را به این مقوله اختصاص دهد تا با بررسی کارشناسی زمینه برای استفاده از این شرکت‌ها در بخش معدن تسریع شود. براین اساس قرار است چگونگی «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان» و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد در این همایش با حضور کارشناسان ارزیابی شود.

در این خصوص حمید لطیفی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در زمینه فعالیت‌های انجام گرفته در این حوزه گفت: با توجه به همکاری‌های صورت گرفته با مجموعه‌های شستا و صدر تامین، ایده تشکیل یک شتاب‌دهنده تخصصی مطرح شد که در نهایت به مرحله اجرا رسید.

سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار ۷ و ۸ مهر در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» از سوی گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت events.den.ir مراجعه کنند.