به گفته کارشناسان حوزه طلا، بازار داخلی و صادراتی طلا به سیاست‌گذاری در سطح کلان نیاز دارد. جلسه هم‌اندیشی «سومین همایش چشم انداز صنایع فلزات غیر‌آهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» مرتبط با حوزه طلا با حضور وجیه الله جعفری، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، محمد‌رضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران و سروش فولادچی، مدیر مرکز همایش‌های گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد.

وجیه اله جعفری در این جلسه گفت: هم‌اکنون شاهدیم که طلا به‌طور مداوم در حال تغییر و نوسان‌های جدی قیمت است. از این‌رو می‌تواند نقش بسزایی را در بازار ایفا کند. به گفته وی، در پی شیوع کرونا و بحران‌های ایجاد شده در بازارهای مختلف، چنانچه بازار طلا مدیریت می‌شد، می‌توانست نقش مهمی داشته باشد؛ اما این امر محقق نشد و ما نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران پیشنهاد کرد، چنانچه دولت بتواند با اتخاذ سیاست‌های مناسب، راهکارهایی برای ساماندهی و رونق بازار طلا فراهم کند، این فلز گرانبها می‌تواند پشتوانه خوبی برای ذخایر اصلی منابع مالی دولت شود و همچنین تولید نیز سرعت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که طی سه تا چهار سال می‌توان نسبت به تولید ۲۰ تن طلا اقدام کرد. وی با بیان اینکه از سال ۹۷ با ایجاد نوسان‌هایی در بازار ارز، بازار طلا در بورس با نابسامانی مواجه شد، تصریح کرد: هم‌اکنون به ازای عرضه، تقاضا نیز وجود دارد.

جعفری تاکید کرد: بازار طلا نیازمند اتخاذ سیاست‌های پولی کلان است تا گره‌های این بازار گشوده شود؛ زیرا به‌عنوان یک بهره‌بردار این فلز گرانبها، تکلیف مشخصی برای تولید وجود ندارد و باید هرچه سریع‌تر خط‌مشی‌های آن از سوی سیاست‌گذاران پولی ارائه شود. جعفری از آغاز تبیین طرح جامع طلا خبر داد و افزود: هم‌اکنون مشاور آن نیز انتخاب شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون در زنجیره فولاد ساز و کارهای لازم دیده شده است؛ اما برای طلا ساختار مناسبی وجود ندارد و این امر سیاست‌های کلان را می‌طلبد و تشکیل یک کمیته سیاست‌گذاری در زمینه طلا ضروری است. وی پیشنهاد کرد برای دستیابی به نتایج بهتر در زمینه بازار طلا باید قبل از برگزاری سومین همایش «چشم‌انداز صنایع فلزات غیر‌آهنی ایران و فناوری‌های وابسته»، کمیته‌ای تشکیل شود تا بتوان طی چند جلسه با تمرکز بیشتر روی موضوع بازار به نتایج بهتری دست یافت؛ زیرا در زمینه اکتشاف ذخایر، اتفاقات خوبی رخ داده است. مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از صفر تا صد بستر برای تولید طلا و حتی ضرب سکه در کشور با توجه به ذخایر و براساس استانداردهای جهانی فراهم است. وی با تاکید بر اینکه هدف ما ایجاد رونق در زنجیره طلاست، افزود: برای تحقق این امر در همایش پیش رو، گوهر سنگ نیز در دستور کار قرار بگیرد.

محمد رضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع بازار طلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: از این رو باید یک پنل اختصاصی در همایش پیش رو به این موضوع اختصاص یابد تا بتوان خروجی مورد نظر از سوی سیاست گذار کلان را داشت.

به گفته وی، با توجه به اینکه به‌دلیل جریان‌های نرخ اقتصادی طی سال گذشته افزایش قیمت طلا را شاهد بودیم. از این رو باید نسبت به تقویت بازار این فلز گرانبها، سیاست‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر صنعت طلا به‌عنوان یک صنعت اشتغال‌زا مطرح بوده است، افزود: از اواسط سال ۹۸ به‌دلیل افزایش قیمت، این صنعت از کالای زینتی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بین ۵۰ تا ۷۰ درصد طلاسازان در حال تعطیلی هستند. وی تاکید کرد: با توجه به ذخایر موجود در کشور و افرایش قیمت طلای جهانی باید از فرصت موجود در کشور استفاده کنیم؛ زیرا ذخایر کوچک با عیار پایین با موجودیت فعلی اقتصادی است.

بهرامن با بیان اینکه طی سال گذشته هر کیلوگرم طلا ۴۵ هزار دلار بوده است، افزود: هم‌اکنون این رقم به ۷۰ هزار دلار رسیده است که در شرایط کنونی می‌تواند ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری به‌دنبال داشته باشد.  بر اساس این گزارش، سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت events.den.ir مراجعه کنند.