ابراهیم بوبکر کیتا، رئیس‌جمهور مالی پس از بازداشت استعفا کرد و این اقدام، واکنش‌های بین‌المللی را موجب شد. رئیس‌جمهور مالی پس از دستگیری توسط گروهی از افسران شورشی ارتش این کشور اعلام کرد که از مقام خود استعفا و پارلمان را منحل می‌کند.

شرکت‌های معدنی از جمله «رزولوت ماینینگ»، «آنگلو گلد آشانتی» و «هیومینگ برد ریسورسز» اعلام کردند که کارکنان و فعالیت‌های آنها از این اقدام متاثر نشده‌اند، ‌اما معامله‌گران به دلیل افزایش ریسک‌های سیاسی،‌ سهام خود را فروخته‌اند.

شرکت «باریک» بزرگ‌ترین معدن‌کار در مالی اعلام کرد که فعالیت‌های معدنی در معدن Loulo-Gounkoto تحت‌تاثیر مسائل سیاسی قرار نگرفته است. این مجموعه برای نیازهای قابل‌پیش‌بینی موجودی کافی را در اختیار دارد و مدیریت معدن، اقدامات لازم جهت تامین امنیت خطوط تولید خود انجام داده است.

سهام شرکت «رزولوت ماینینگ» چهارشنبه گذشته ۱۷ درصد سقوط کرد و برخی شرکت‌های معدنی طلا هم بین ۶/ ۲ تا ۹ درصد با افت قیمت سهام مواجه شدند.

در مقابل بعدازظهر چهارشنبه، شرکت Roscan  پس از اینکه اعلام کرد، وضعیت سیاسی را از نزدیک بررسی و پنجمین مته حفاری را به برنامه اکتشاف خود اضافه می‌کند با رشد ۱۱ درصدی سهام خود مواجه شد. یک سرمایه‌گذار طلا مستقر در لندن که خواست نامی از وی برده نشود به رویترز  گفت: همیشه نگاه می‌کنم چه میزان مواجهه‌ای در غرب آفریقا و در هر کشوری از این منطقه دارم، زیرا در این ناحیه خطر بیشتری وجود دارد و این کودتا آن را به شما یادآوری می‌کند.

بسیاری از معدنچیان در جریان کودتای ۲۰۱۲ به فعالیت خود ادامه دادند. با این وجود، اتحادیه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی (ECOWAS) دستور بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی با مالی را صادر کرده بود. اینگونه مسائل، لجستیک بخش معدن را پیچیده‌تر می‌کند؛ چراکه معدن ۷/ ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی مالی را در سال ۲۰۱۹ تشکیل داده است.

مالی، چهارمین تولید کننده بزرگ طلا در آفریقا به تولید بیش از ۷۱ تن در سال ۲۰۱۹ دست یافت و دولت ۶/ ۴۰۳ میلیارد فرانک سی‌اف‌ای (CFA) از شرکت‌های معدنی طلا درآمد کسب کرد.

یک تحلیلگر مستقر در انستیتو مطالعات امنیتی در داکار به بلومبرگ گفت: در کشوری که طی یک دهه دو کودتا وجود داشته باشد، چیزی نمی‌تواند  سرمایه‌گذاران معدن را متقاعد کند. تروکس بنونی افزود: من نسبت به سطح خطر و به ویژه تغییرات سریع در سطح وزارت معادن با توجه به تغییرات در دولت این کشور، کمی نگران هستم.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان رئیس فعلی اتحادیه آفریقا، خواستار بازگشت فوری به حکومت غیرنظامی و بازگشت ارتشی‌ها به پادگان‌ها شد. وی، همچنین خواستار آزادی کیتا و سایر مقامات دولتی از جمله نخست‌‌وزیر شد.