جعفر سرقینی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار ویدئوکنفرانسی با هیات دولت در روزهای گذشته گفت: از ۱۸ مورد تذکر و موارد مورد نگرانی ایشان، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ۱۲ مورد به وظایف و خدمات وزارت صمت باز‌می‌گردد؛ در این مدت اقدامات متناسب در این خصوص مانند خام‌فروشی که یکی از موارد مطرح شده از سوی ایشان بوده، انجام گرفته است و البته در تلاش هستیم نتایج حداکثری در این موارد حاصل شود. سرقینی در مراسم افتتاح همزمان سه طرح صنعتی و معدنی که به‌صورت ویدئو کنفرانس و با دستور رئیس‌جمهور انجام شد با اعلام این خبر از رشد تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در چهار ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و افزود: تولید چهار ماه نخست محصولات منتخب صنعتی و معدنی در سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ که شروع دولت دوازدهم بود از رشد فزاینده‌ای برخوردار شده؛ به نحوی که در فولاد خام، ۸۰ درصد رشد به ثبت رسیده؛ ضمن اینکه رشد تولید مس در این بازه زمانی ۵۷ درصد، داروی انسانی ۴۲ درصد، محصولات فولادی ۳۴ درصد، لاستیک خودرو ۲۴ درصد و شمش آلومینیوم ۲۳ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: در پایان سال ۹۱ بالغ بر ۵/ ۶ میلیون تن واردات فولاد به کشور صورت گرفته که در همان مقطع زمانی، یک و نیم میلیون تن صادرات به ثبت رسیده که این امر، در عمل بیلان منفی ۵ میلیون تنی در حوزه فولاد را به ثبت رسانده بود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال ۹۸ میزان صادرات فولاد کشور بالغ بر ۱۲ میلیون تن و در مقابل میزان واردات محدود به چند صد تن آن هم در برخی محصولات فولادی خاص بوده است که با راه‌اندازی طرح فولاد آلیاژی یزد، این مشکل نیز برطرف می‌شود و واردات کشور به حداقل ممکن می‌رسد. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به وضعیت ذخایر استراتژیک کشور افزود: وزارت صمت همواره تلاش کرده تا مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل صادره از سوی رئیس‌جمهور را اجرایی کند و بر همین اساس، امروز ذخایر استراتژیک کالایی کشور در شرایط کاملا مناسبی قرار دارد و دغدغه‌ای در این خصوص نداریم.

ظرفیت تولید آهن اسفنجی  

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم گفت: با افتتاح کارخانه احیای مستقیم اردکان، ظرفیت تولید آهن اسفنجی در کشور به ۳/ ۳۶ میلیون تن رسید. به گفته خداداد غریب‌پور، پارسال ۹/ ۲۷ میلیون تن آهن اسفنجی تولید شد که حاصل آن تولید ۲۷ میلیون تن فولاد خام بود. مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: از این رقم ۱۲ میلیون تن فولاد به خارج کشور صادر شد. وی افزود: صادرات فولاد یکی از اقداماتی است که دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی را برطرف می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزش صادرات فولاد از ابتدای امسال را ۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا تاثیر بسزایی بر رشد تولید و صادرات داشته که ضروری است از این تدابیر قدردانی شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: پارسال میزان صادرات فولاد ۳۷ درصد و مس نیز دو برابر رشد پیدا کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره آمار انجمن جهانی فولاد گفت: طبق گزارش جدید این موسسه، در شرایطی که تولید جهانی فولاد در هفت ماه ۲۰۲۰ بیش از ۵ درصد کاهش یافته، ایران رشد تولید ۱۰ درصدی را رقم زده است.  غریب‌پور افزود: میزان رشد تولید در چهار ماه ابتدایی امسال در بخش فولاد خام ۹ درصد، آهن اسفنجی ۱۲ درصد و مس یک درصد بوده است.

افزایش ۱۴ برابری تولید شمش طلا

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه طی هفت سال گذشته تولید شمش طلا در کشور ۱۴ برابر افزایش داشته است، گفت: کل ذخایر طلای جهان ۵۰ هزار تن است که سهم ایران از این میزان ۳۲۰ تن طلای قطعی در ۲۴ معدن کشور است.

داریوش اسماعیلی در مراسم افتتاح فاز ۲ پروژه معدن طلای ساریگونی قروه که همزمان با آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ملی به‌صورت وید‌ئوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهور انجام شد، افزود: البته براساس برآوردهای اکتشافی، این ذخیره تا ۴۰۰ تن قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه براساس اکتشافات یک هزار نقطه امیدبخش معدن طلا را در قالب ۳۷ پروژه در دست داریم، اظهار کرد: با تحقق و عملیاتی‌شدن این پروژه‌ها، میزان تولید از ۳۲۰ تن به چندین برابر افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: کل تولید طلای جهان ۳ هزار و ۲۰۰ تن و در ایران در سال ۹۱ بیش از ۸۵۰ کیلوگرم و در سال ۹۸ به ۱۲ تن افزایش پیدا کرده است. به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی هفت سال گذشته میزان تولید شمش طلا به ۱۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه تولید طلا رتبه ۳۰ در جهان و ۱۰ در آسیا را دارد، اضافه کرد: قرار بود در پایان برنامه ششم میزان تولید طلا در کشور به ۱۰ تن برسد که امروز در اواسط برنامه ششم به ۱۲ تن افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: پارسال ۳ تن به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار صادرات طلا داشته‌ایم و در مقابل ۹۳ میلیون دلار صرف واردات شده است. به گفته وی، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان، زنجان، اراک، آذربایجان شرقی، گلستان و قم بیشترین ذخایر طلای کشور را به خود اختصاص داده‌اند.