غربالگری خصوصی‌ها برای ورود به بورس

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در آغاز این جلسه، با اشاره به اینکه شرکت‌های عضو اتاق برای پیوستن در بورس در معرض غربالگری قرار خواهند گرفت، عنوان کرد که این اقدام قرار است با محوریت کمیسیون بازار پول و سرمایه و معاونت‌های کسب و کار و بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران انجام گیرد. در ادامه پس از آنکه، آرش ابجدپور «چارچوب اولیه صلاحیت‌سنجی اعضای اتاق بازرگانی تهران برای پذیرش در بورس و فرابورس» را ترسیم کرد و همچنین پرسش‌های قابل طرح را به بحث و بررسی گذاشت، اعضای حاضر در جلسه نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

عباس آرگون، نایب‌رئیس این کمیسیون نیز با بیان اینکه ضرورت دارد شرکت‌ها از منظر شاخص‌هایی چون گردش عملیات مورد ارزیابی قرار گیرند، افزود: باید یک غربالگری و اطلاع‌رسانی اولیه صورت گیرد تا آنها در فرآیند پذیرش قرار گیرند. در عین حال لازم است، فرآیند ورود شرکت‌ها به بورس تسهیل شود. در این خصوص لازم است پرسش‌های اولیه احصا شود تا معاونت کسب و کار اتاق برای صاحبان بنگاه‌ها ارسال کند و سپس معاونت بررسی‌های اقتصادی، پاسخ‌های آنان را مورد ارزیابی قرار دهد.

امکان ارتباط اتاق با اعضا از طریق سیستم CRM

هومن حاجی‌پور، معاون کسب و کار اتاق تهران، با اشاره به اینکه از طریق سامانه ارتباط با مشتری اتاق تهران امکان ارتباط با اعضا فراهم است، ادامه داد: این ابزار، امکان غربالگری و ظرفیت‌سازی را نیز فراهم کرده است.

او توضیح داد که دست‌کم نیمی از۲۰ هزار عضو اتاق تهران در ساختاری قرار دارند که آمادگی و علاقه‌مندی ورود به بورس را دارند. حاجی‌پور گفت: در ابتدا شاید بهتر باشد که پرسشنامه‌ای با سوالاتی ساده طرح کنیم که از طریق اپراتورهای سامانه ۱۸۶۶ اتاق از صاحبان بنگاه‌ها پرسیده شود. با این روش به یک توپوگرافی از اعضا دست خواهیم یافت تا وضعیت آنها را مورد سنجش قرار دهیم. او بر این عقیده بود که سه اقدام از جمله شناسایی شرکت‌هایی که صلاحیت ورود به بازار سرمایه را دارند، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به آنها و توانمندسازی برای ورود به بازار سهام از سوی اتاق بازرگانی تهران برای تسهیل ورود این شرکت‌ها به بازار قابل انجام است.

در ادامه مجتبی نقدی که به نمایندگی از کارگروه تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه حضور یافته بود، از ضرورت رفع موانع ورود شرکت‌های عضو اتاق به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط سخن گفت.

ضرورت بهره‌گیری از خدمات بازار سرمایه

شهاب جوانمردی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز با بیان اینکه نباید صرفا روی ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه متمرکز شد، ادامه داد: با نگاه فراگیر باید دنبال راهی باشیم که خدمات بازار سرمایه در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد؛ یعنی باید ببینیم چگونه ‌می‌توان از منابع بورس در جهت تامین مالی پروژه‌های بخش خصوصی بهره گرفت به نحوی که حتی تعدادی از شرکت‌ها بتوانند صندوق پروژه نیز تشکیل دهند.

او با بیان اینکه شرکت‌ها به حد کافی از خدمات بورس اطلاعی ندارند، گفت: معاونت کسب و کار اتاق تهران ‌می‌تواند مشاوره‌های لازم را در مورد این خدمات ارائه کند تا اقدامات، صرفا به ورود به بازار سرمایه متمرکز نباشد.

در همین حال، مستوفی توضیح داد: برای اطلاع‌رسانی در مورد ظرفیت‌ها و خدمات بازار سرمایه قرار است وبینارهایی برگزار و چگونگی بهره‌گیری از منابع بورس برای تامین سرمایه در گردش آموزش داده شود. این موارد را با همکاری معاونت کسب و کار اتاق تهران پیش خواهیم برد.

توجه به راه‌های دیگر تامین مالی

مهدی حیدری، از مدرسه کسب و کار اتاق تهران هم با اشاره به اینکه ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، امری مطلوب است، ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که در این زمینه تعادل را رعایت کنیم. اکنون بیش از ۶۰۰ شرکت وارد بورس شده‌اند و در دیگر اقتصاد‌ها نیز این‌گونه نیست که همه شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شوند. برای مثال در چین حدود ۴ هزار شرکت وارد بورس شده‌اند. با توجه به حجم اقتصاد ایران، عضویت حدود ۶۰۰ شرکت در بازار سرمایه رقم اندکی نیست.

او افزود: ورود به بورس تنها راه تامین مالی نیست بلکه باید اکوسیستم مالی کشور را بشناسیم و ببینیم که راه‌های دیگر تامین مالی کدام‌ها هستند. پس از طرح این موضوعات، مقرر شد که نظرات اعضا در تدوین پرسش‌ها برای غربالگری شرکت‌ها جهت ورود به بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، آرش ابجد‌پور، گزارشی از وضعیت این روزهای بازار سرمایه ارائه کرد. او در ابتدا به بازدهی بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها اشاره و عنوان کرد که بازده بورس در سال ۹۸ و دو ماهه اول ۹۹ عملکرد به مراتب بهتری نسبت به سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری نظیر مسکن، طلا و دلار داشته است. او ادامه داد: در حال حاضر ارزش بازار بورس و فرابورس حدود ۷هزار هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات روزانه در آن به حدود ۷۵۰۰‌میلیارد تومان ‌می‌رسد.

ابجدپور سپس دلایل رشد بازار سرمایه را «اقبال عمومی به بازار و سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه»، «رکود بازارهای موازی»، «رشد نقدینگی»، «کسری بودجه و انتظارات افزایش نرخ ارز»، «تورم انتظاری»، «عدم عرضه سهام متناسب با افزایش تقاضای سهام» و «حمایت دولت از بورس» عنوان کرد و گفت: عواملی چون رشد پرسرعت شاخص طی ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹، مشکلات هسته معاملات و اختلال روزانه در انجام معاملات، توقف و بازگشایی‌های مکرر نمادها در طول ساعات معاملات و کاهش نقدشوندگی و افزایش سردرگمی سهامداران، افزایش محدودیت در خصوص خریدهای اعتباری و افزایش عرضه از سوی دستگاه‌های دولتی با هدف افزایش شناوری سهام و مصاحبه‌های مکرر و پراکنده مسوولان در خصوص مسائل مرتبط با بازار از قبیل سهام عدالت و ETF دولتی از مهم‌ترین دلایل افت بورس در روزهای گذشته تلقی ‌می‌شود.

در ادامه این جلسه، سایر اعضا نیز نظرات خود را مطرح کردند و پس از آن، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه به این نکته اشاره کرد که این کمیسیون با همکاری معاونت اقتصادی اتاق تهران قرار است گزارشی در مورد طرح بانکداری تهیه کند که اکنون این گزارش به نماینده سابق ایران در بانک جهانی سفارش داده شده که ظرف سه ماه به اتمام خواهد رسید.