ارزیابی چالش‌های صنعت آلومینیوم

مطابق دو دوره گذشته، اولین روز سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران به سخنرانی بزرگان این صنعت و برگزاری میزگردهای تخصصی اختصاص دارد. در روز دوم و سوم این همایش نیز علاوه بر برگزاری میزگردهای تخصصی، برپایی کارگاه‌های آموزشی و میزگردهای تخصصی از سوی شرکت‌های برتر در بخش‌های مختلف مدنظر قرار گرفته است. میزگردهای تخصصی یکی از اثربخش‌ترین گونه‌های آموزش محسوب می‌شود و در این دوره برگزاری کارگاه‌های آموزشی به شیوه مشارکتی، فراخواندن مخاطب به آموزش و ارزش‌نهادن به نیازها و خواست همایش در جلو بردن اهداف آموزشی صورت می‌گیرد.

اهداف دقیق این میزگردها ایجاد شرایطی است که در آن شرکت‌کنندگان بتوانند مشکلات خود را رصد و ارزیابی کنند.

«مروری بر صنعت آلومینیوم کشور» یکی از میزگردهای تخصصی سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران است که در این میزگرد « چشم‌انداز تامین مواد اولیه (واردات و منابع داخلی)»،‌ «توسعه اکتشاف و بررسی طرح‌های افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم»،‌ «فرصت‌ها و تهدیدها در این صنعت»،‌ «فروش در بازار داخلی (بورس کالا)»، «استمرار و توسعه صادرات در زمان تحریم»، «لزوم سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست» و «افزایش ارزش‌افزوده» از سوی دست‌اندرکاران این صنعت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. عدم‌توازن در عرضه آلومینیوم یکی از چالش‌هایی است که همواره فعالان این بخش به آن اذعان دارند و معتقدند که در سمت عرضه آلومینیوم مشکلاتی وجود دارد و این نکته را باید مدنظر قرار داد که تخصیص سهمیه به یک صنعت به‌گونه‌ای نباشد که سایر صنایع با کمبود مواجه شوند.

روشی که به اعتقاد فعالان این بخش باید مورد بازنگری قرار گیرد و ارز مورد‌نیاز صنایع بالادستی آلومینیوم تامین شود، در غیر این‌صورت عملا بازار آلومینیوم با مشکلات زیادی به‌خصوص در صنایع پایین‌دستی مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر به گفته فعالان این بخش تحریم‌ها باعث شده شرکت‌های بزرگ دنیا خود را ملزم به عقد قرارداد به‌صورت دائم با ایران ندانند که این امر موجب می‌شود تا همیشه پای یک واسطه در میان باشد. در این‌‌‌خصوص می‌توان به چینی‌ها اشاره کرد، تولیدکنندگان این کشور با سرمایه‌گذاری‌هایی که روی صنعت آلومینیوم صورت داده‌اند توانسته‌اند ۵۳ درصد تولید آلومینیوم در دنیا را انجام ‌دهند و بازار را از آن خود کنند.

با توجه به مشکلاتی که این صنعت با آن روبه‌رو است در سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، قرار بر آن است تا مشکلات این صنعت در میزگردی تخصصی ارزیابی شود.

سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶- ۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http:/ / events.den.ir مراجعه کنند.