محمود رضا حقی‌فام، معاون وقت هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران نیز ۱۲ اردیبهشت سال ۹۸ به «ایرنا» گفته بود که توافق‌هایی بین کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه انجام گرفته و اقدام‌هایی نیز توسط شرکت مدیریت شبکه ایران درحال انجام است. به گفته او سنکرون کردن شبکه برق از یک طرف نیاز به فراهم کردن یکسری ملزومات فنی در کشورمان دارد و از طرف دیگر کشوری مانند روسیه که شبکه‌ای بسیار بزرگ دارد، وقتی بخواهد با شبکه‌ای متوسط مانند شبکه ایران مرتبط شود، هر دو کشور باید مطمئن شوند که این اتصال چه پیامدهایی خواهد داشت.

به گزارش «ایرنا» ۶ شهریور امسال وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای آذربایجانی خود در مسکو از عزم کشورش برای اتصال سیستم برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد. سرگئی لاوروف در دیدار با جیحون بایرام‌اف با بیان این مطلب افزود: مسکو و باکو، مصمم به اجرای طرح اتصال شبکه برق روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان هستند.  حال در تازه‌ترین خبرها وزیر نیرو اعلام کرد: ظرف چندماه آینده پروژه مطالعاتی سنکرون‌سازی (اتصال شبکه برق) سیستم برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به اتمام خواهد رسید و پس از آن عملیات اجرایی شروع خواهد شد. رضا اردکانیان افزود: شبکه برق کشورمان برای سنکرون شدن (اتصال) با سیستم برق فدراسیون روسیه دو مسیر یکی از طریق جمهوری آذربایجان و یکی هم از طریق ارمنستان و گرجستان پیش رو دارد. وی ادامه داد: براین اساس هرکدام از این دومسیر زودتر عملی شود از آن استقبال خواهیم کرد. وزیر نیرو گفت: در مسیر ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه سه کشور توافق کردند که یک شرکت مهندس مشاور ایرانی مسوول این پروژه باشد که این مشاور انتخاب شده و کار خود را نیز شروع کرده است. وی افزود: اتصال سیستم‌های برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، طرح بسیار مهم و مورد نیاز است.

گلایه از مقامات افغانستانی

روز گذشته اما خبر دیگری از مبادلات برقی ایران با کشورهای همسایه منتشر شد. وزیر نیرو در نشست با عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، از رویکرد اقتصادی طرف افغانستانی در قبال توسعه همه جانبه روابط به‌ویژه انتقال برق، نفت، گاز و … گلایه کرد و گفت: نمی‌شود که خردمندی را در یک حوزه قبول داشت و در بخش دیگر نفی کرد. وی با اشاره به سفر سال گذشته خود به افغانستان و انجام توافق‌های خوب برای توسعه روابط اظهار کرد: در آن سفر رئیس‌جمهور غنی دستورهای لازم برای عملیاتی کردن پروژه‌های برقی از جمله تجدیدپذیرها، حل مشکلات بانکی و … صادر کرد، اما پیگیری‌های ما تاکنون پاسخ مشخصی در پی نداشته است. سفیر افغانستان نیز با تاکید بر مواضع اصولی ایران در قبال تحولات سیاسی، امنیتی افغانستان، در تشریح آخرین وضعیت کشورش گفت: دولت افغانستان با ملاحظه منافع ملی با نشان دادن انعطاف لازم، شرایط را برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان فراهم کرد. در ادامه، روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور بر انجام چند اقدام عملی در حوزه اجرا از سوی دو طرف، تا قبل از برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ها که قرار است ٤ تا ٦ آبان در کابل برگزار شود، تاکید کردند. بر اساس این گزارش، به پیشنهاد سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران به منظور عملیاتی کردن برخی توافق‌ها و تفاهم‌های دو کشور در بخش برق مقرر شد کمیته‌ای ظرف هفته جاری تشکیل و کار را آغاز کنند. وزیر نیرو ضمن پذیرش پیشنهاد وی در همین جلسه همایون حائری معاون امور برق و انرژی را به‌عنوان رئیس، محمدعلی فرحناکیان مشاور وزیر در امور بین‌الملل و علی عدالت دستیار خود در امور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان را به‌عنوان اعضای کمیته معرفی کرد.