آزادسازی ۳ هزار هکتار از حریم رودخانه‌ها

وزیر نیرو گفت: به‌طور متوسط، سالانه ۴۰ میلیارد دلار خسارات سیل در همه نقاط جهان حتی کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است. وی گفت: امروز در اروپا، کشورهای اروپایی سالی ۵ میلیارد دلار به‌طور متوسط خسارات سیل می‌دهند و پیش‌بینی‌ها این است که تا ۲۰۵۰ میلادی این رقم به سالانه ۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید. وی افزود: یعنی همزمان با توسعه و رشد فناوری، خسارات سیل هم در اثر افزایش شدت سیلاب‌ها که ناشی از تغییر اقلیم و البته گران‌تر شدن تجهیزاتی که آسیب می‌بینند، است، افزایش پیدا می‌کند. وزیر نیرو افزود: از این بارش‌ها، دو مورد در دو سال متوالی اخیر رخ داده و این اتفاق کم‌نظیر بلکه بی‌نظیری است، علاوه‌بر این که خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال گذشته هم در این سه سال اخیر رخ داد.

اردکانیان ادامه داد: در سیل بهار ۹۸، در کرخه ما دبی لحظه‌ای ۸ هزار و ۴۷۷ متر مکعب در ثانیه داشتیم. آمار ۶۵ ساله رودخانه کرخه نشان می‌دهد که این دبی و این گذر آب در ثانیه یک رکورد بوده است و مدیریتی که اعمال شد توانست این ۸۴۰۰ متر مکعب را به ۲۵۰۰ متر مکعب تسکین دهد.

وزیر نیرو گفت: همچنین مدیریت مخازن به نحو احسن انجام شد و توانستیم خسارات حداقلی از این سیل بی‌نظیر داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به ساماندهی رودخانه و لایروبی‌ها گفت: تنها در سال ۹۸، پنج برابر متوسط سالانه به دلیل اعتبارات خوبی که در اختیار قرار گرفت لایروبی‌ها انجام شد و ۲۱۳۲ کیلومتر لایروبی در یک سال انجام شد و نتیجه آن این بود که در سیلاب‌های نیمه دوم سال ۹۸ و بهار امسال، توانستیم در جنوب و جنوب شرق کشور موفق باشیم و ورودی‌های ۳۵۰۰ و ۵ هزار مترمکعب در ثانیه را مدیریت کنیم.