مدیر اعتبارسنجی و صدور ضمانت‌نامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، تصریح کرد: اهلیت متقاضی معمولا در فرآیند تامین مالی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که اهلیت باید از طرف سازمان‌های متولی صدور مجوزهای تولید نیز به‌طور دقیق بررسی شود.

محمدخواه افزود: اهلیت متقاضی شامل توانمندی در زمینه‌های فنی، مدیریتی و مالی است که جهت احراز آنها باید مواردی به‌صورت مستند مورد توجه قرار گیرد که شامل؛ میزان تحصیلات، سوابق قبلی درمشاغل مرتبط، سوابق اجرایی، سوابق در فروش محصولات مشابه یا متفاوت، سوابق و توانمندی در کسب سهم بازار برای کالا و محصولات مکمل و جانشین، سوابق اجرایی در زمینه فعالیت در بازارهای داخل و خارج کشور، سطح علمی و سابقه فنی در اجرا یا بهره‌برداری طرح‌های مشابه یا حتی متفاوت، سوابق مالی و اقتصادی، خوشنامی واعتبار مالی و میزان رشد و توسعه و تغییرات مثبت شاخص‌های مالی در طرح‌ها و سوابق قبلی می‌شود. وی گفت: مورد دوم، سوم و چهارم در احراز اهلیت نیز شامل ارائه طرح توجیهی فنی، اقتصادی و مالی (امکان سنجی) از سوی صاحبان صنایع کوچک،ارائه برنامه و مدل کسب‌وکار از سوی صاحبان صنایع کوچک و احراز تسلط صاحبان صنایع کوچک بر فرآیند تولید محصول موردنظر و همچنین دانش مدیریت، دانش مالی و اقتصادی، دانش بازاریابی و فروش از سوی متولیان صدور مجوزهای تولید می‌شود. وی اضافه کرد: درصورت عدم‌تسلط کافی صاحبان صنایع کوچک به دانش‌های مربوط به مدیریت تولید، آنها باید در کارگاه‌های تخصصی آموزشی که از سوی سازمان متولی برگزار می‌شود، شرکت کنند؛ یا صاحبان صنایع کوچک تعهد بدهند که از مشاوران و متخصصان مسلط بر حوزه مدیریت تولید و سایر بخش‌های مربوطه بهره‌ می‌گیرند. در غیر این صورت متقاضیان نمره قبولی را در احراز اهلیت خود دریافت نمی‌کنند.

محمدخواه مورد پنجم، ششم و هفتم را، شناخت کامل بازار هدف از سوی صاحبان صنایع کوچک، شناسایی دقیق رقبا و توانایی رقابت‌پذیری در عرصه تولید و شناسایی دقیق پتانسیل‌های منطقه‌ای و توزیع منابع و تنوع محصول و نیازسنجی محصول تولیدی اعلام کرد و در ادامه افزود: با توجه به مواردی که به آنها اشاره شد، می‌توان نتیجه گرفت که صرفا کمبود منابع مالی نمی‌تواند یک صنعت نوپا یا یک تولیدکننده را با مشکل مواجه کند. اگرچه بدون سرمایه اولیه امکان فعالیت وجود ندارد، اما با فرض تامین سرمایه اولیه، متاسفانه در وضعیت فعلی شاهد عدم‌مدیریت صحیح برخی از صاحبان صنایع هستیم که در صورت عملی کردن موارد فوق‌الذکر یعنی بررسی و کنترل دقیق و صحیح متقاضیان راه‌اندازی واحد تولیدی، عرصه تولید شاهد ورود تولیدکننده‌هایی خواهد بود که تنها حوادث و بلایای طبیعی می‌تواند موجب تعطیلی واحد تولیدی آنها شود.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه در صورت نیاز صاحبان صنایع کوچک به منابع مالی، توصیه می‌شود حتی‌الامکان به سمت تسهیلات بانکی نروند و از حامیان مالی به‌عنوان سرمایه‌گذاران فعال در حوزه کسب‌وکار استفاده کنند. گزینه دوم نیز ورود به بازار سرمایه است؛ بنابراین صاحبان صنایع کوچک زمانی از تسهیلات بانکی استفاده کنند که تعادل و توازن بین درآمدها و هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ریسک بازگشت سرمایه را به‌طور دقیق ارزیابی کرده باشند.