به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، رهبران آسیای جنوب شرقی سه‌شنبه مذاکراتی را آغاز کردند که انتظار می‌رود منجر به توافقی تجاری با حمایت چین شود. این مذاکرات در شرایطی آغاز شده‌اند که عدم قطعیت پیش آمده درباره نتیجه انتخابات ایالات‌متحده پرسش‌هایی را درباره حضور این کشور در منطقه ایجاد کرده است.

رهبران ۱۰ عضو انجمن ملل جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزیلند قصد دارند مذاکرات خود را در یکشنبه پیشِ رو درباره شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) به نتیجه برسانند.

تکمیل این توافق که قرار است روز یکشنبه در حاشیه نشست چهار روزه عمدتا آنلاین آسه آن به امضا برسد، سال‌ها طول خواهد کشید، اما به شکلی مترقی تعرفه‌های موجود در بسیاری از نواحی این منطقه را کاهش داده و می‌تواند تبدیل به بزرگ‌ترین توافق تجاری جهان شود.

۱۵ کشوری که در برنامه RCEP حضور دارند تقریبا یک‌سوم جمعیت جهان و ۲۹ درصد از تولید ناخالص ملی جهان را تشکیل می‌دهند. چین همین حالا هم بزرگ‌ترین منبع واردات و مقصد صادرات برای اعضای آتی RCEP است.

نین گوک زونگ، معاون وزارت امور خارجه ویتنام که ریاست نشست آسه‌آن در سال‌جاری را بر عهده دارد، می‌گوید: «امضای توافق RCEP نیروی زیادی برای تجارت منطقه، به‌ویژه بین کشورهای امضاکننده، پدید می‌آورد.»

این نشست در حالی انجام می‌شود که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده هنوز هم اعلام نشده است، گرچه پیش‌بینی می‌شود جو بایدن به راحتی ۲۷۰ رای الکترال لازم برای پیروزی را کسب کند.

پیش‌بینی می‌شود بایدن که معاون باراک اوباما و برنامه «محوریت آسیا»ی او بود، از هدف «آمریکا مقدم است» ترامپ فاصله گرفته و ارتباط فعالانه‌تری در منطقه پیدا کند. با این‌حال، چالش‌های حقوقی نتیجه انتخابات و اخراج کردن وزیر دفاع آمریکا توسط ترامپ، نگرانی‌هایی را برای متحدان ایالات‌متحده، در حالی‌که نفوذ چین در حال افزایش است، ایجاد می‌کند.

جنگ تجاری ترامپ با چین با افزایش تعرفه‌ها عزم بیشتری را طی سال‌های اخیر برای برنامه RCEP ایجاد کرده است و اگر این‌طور نمی‌شد، این برنامه همان‌طور که از آغازش در سال ۲۰۱۲ به کندی پیش رفته بود، پیشرفت می‌کرد.

این توافق که احتمالا مهم‌ترین توافق نشست آسه‌آن در سال‌جاری است، به احتمال زیاد جای پای چین را به‌عنوان شریک تجاری آسیای جنوب شرقی، ژاپن و کره مستحکم‌تر کند و این کشور را در موضعی بهتر برای شکل دادن به قواعد تجاری منطقه قرار دهد.

له هونگ هیپ، استاد موسسه یوسف ایشاک سنگاپور در این ارتباط می‌گوید: «عدم‌قطعیت مربوط به انتخابات آمریکا پرسش‌هایی را درباره مشارکت ایالات‌متحده در نشست‌های مربوط ایجاد می‌کند و ممکن است این فضا را برای چین ایجاد کند که روایت مربوط به ارتباط آمریکا با منطقه را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.»