در ابتدای این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه تقویت همکاری‌های اقتصادی و افزایش معاملات با کشورهای همسایه از مهم‌ترین اولویت‌های ایران است، تاکید کرد: ازبکستان به‌واسطه اشتراکات فرهنگی، تا‌ریخی، اقتصادی و جغرافیایی از اهمیت دوچندان برخوردار است. او اظهار کرد: ایران به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود و هم‌جواری با آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، حلقه ارتباط ازبکستان با جهان به شمار می‌رود. ضمن اینکه وجود همکاری‌های مشترک در قالب سازمان‌های منطقه‌ای مانند اکو، علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، ضریب امنیت در منطقه را افزایش خواهد داد. شافعی تاکید کرد: اقتصاد ایران با برخورداری از زیرساخت‌های گسترده، تولیدکنندگان و منابع انسانی کارآمد و ظرفیت‌های اقتصادی، کانون توجه محافل بین‌المللی است و ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که ۷۰ درصد نفت و ۴۰ درصد گاز جهان را بر عهده دارد و در همین زمینه می‌تواند نقش شایان توجهی در تامین انرژی جهان ایفا کند.

رئیس اتاق ایران همچنین موقعیت ترانزیتی ایران را موردتوجه قرار داد و در ادامه تصریح کرد: موقعیت ویژه ایران در منطقه چه از لحاظ امنیت و چه ژئوپلیتیک، چشم‌اندازی پایدار برای سرمایه‌گذاری با کشورهای جهان فراهم کرده است. به‌علاوه موقعیت جغرافیایی حائزاهمیت ایران به‌گونه‌ای است که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیرها برای ترانزیت کالا بین اروپا و شرق آسیا و همچنین بین بخش گسترده‌ای از روسیه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد. رئیس اتاق ایران با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی، تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های جاده‌سازی، ساخت اتوبان، ساختمان‌سازی و... در کشورهای منطقه فعالیت درخشانی دارند و سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در حوزه معادن و رتبه جهانی ازبکستان در اختصاص معادن طلا، مس و اورانیوم می‌تواند همکاری‌های مشترک و مستمری را بین دو کشور رقم زند.

شافعی همچنین کشاورزی، باغداری، مواد غذایی، خشکبار، شوینده، آهن، فولاد، کاشی و سرامیک و کودهای شیمیایی را از دیگر حوزه‌های همکاری مشترک میان ایران و ازبکستان عنوان کرد. او افزود: ایران با تکیه ‌بر دانش بومی و متخصصان و دانشمندان داخلی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در زمینه دستیابی به فناوری در حوزه نانو و بیوتکنولوژی در سال‌های اخیر کسب کرده است و با توجه به ظرفیت‌های مناسب ازبکستان، می‌توان نسبت به تبادل تجربیات و دانش فنی اقدام کرد و رشد و توسعه دو کشور را رقم زد.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان با تا‌یید صحبت‌های رئیس اتاق ایران و تاکید بر اشتراکات فرهنگی، تا‌ریخی و اقتصادی دو کشور، تبادل هیات‌های تجاری و گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و ازبکستان را نشانه تمایل دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی دانست.  اکرم‌اف اتخم، همچنین ریاست دوره‌ای ایران در اتاق بازرگانی و صنایع اکو را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و ازبکستان عنوان کرد. پس ‌از آن حمید نیرآبادی، سفیر ایران در تا‌شکند گفت: سابقه همکاری‌ ایران و ازبکستان طولانی و رو به رشد است؛ هرچند با شیوع ویروس کرونا شاهد ایجاد وقفه‌ای کوتاه‌مدت درروند تجارت دو کشور بودیم، اما امیدوار هستیم با عادی شدن شرایط، چشم‌انداز موردنظر دو کشور در حوزه تجارت تا‌ رسیدن به عدد یک میلیارد دلار محقق شود.

بهادر عبدالله‌یف، سفیر ازبکستان در تهران نیز بر این باور است که تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان باعث ارتقای روابط اقتصادی دو کشور در سطح کیفی خواهد شد. او در همین زمینه گفت: استراتژی جدید سیاست خارجی ازبکستان بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه مبتنی است و در این میان، ایران به‌دلیل اشتراکات فراوان اولویت خاصی برای دولت ازبکستان دارد. به گفته او، در حال حاضر با مشارکت سرمایه‌گذاران بیش از ۲۵۰ شرکت در ازبکستان تاسیس شده که از این تعداد ۲۵ شرکت با مشارکت صددرصدی سرمایه‌گذاران ایرانی شکل گرفته است؛ از طرفی انتظار می‌رود با تشکیل کمیته مشترک بازرگانی شرکت‌های ایرانی با آزادی بیشتری به فعالیت در بازار ازبکستان بپردازند.