به گزارش «ایسنا» در حالی که حدود دو سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور می‌گذرد، اخیرا با رای دیوان عدالت اداری، ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی آماده ترخیص شده؛ ‌به‌طوری که مرحله ثبت سفارش و تایید منشأ ارز آن انجام و گفته شده که منشأ ارز آن نیز نیمایی است؛ موضوعی که از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت رد شد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز ضمن اعتراض به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که به مجوز واردات لوازم خانگی شرکت بوش اعتراض نکردند، گفت: با وجود اینکه ماه‌ها طول کشیده تا به مواد اولیه و قطعات لوازم‌خانگی ارز تخصیص داده شود و همه تولید‌کنندگان از عدم تخصیص و تاخیر در تخصیص ارز گله‌مند هستند، ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی خارجی در آستانه ترخیص است. حمیدرضا غزنوی اظهار کرد: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد فروشگاه‌های شرکت بوش در سطح بازار فعال هستند و جنس آنها نیز به قول معروف جور است. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که از یک سال پیش این شرکت مجوز واردات را دریافت کرده که خلاف مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر ممنوعیت کامل واردات لوازم خانگی است.  در راستای رفع ابهامات این موضوع، سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت اظهار کرد: ثبت سفارش این محموله مربوط به سال ۱۳۹۶ و قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سال ۱۳۹۷ است. وی افزود: ارز مورد نیاز جهت واردات این کالاها قبل از ممنوعیت و زمانی بوده که سیستم ارز نیمایی ایجاد نشده بود؛ بنابراین مقرر شده بخشی از ارز مورد نیاز این محموله از طریق ارز متقاضی و بخش دیگر از طریق سیستم بانکی که همان ارز آزاد است تامین شود. در دادنامه مربوطه نیز عنوان «بدون انتقال ارز» نوشته شده است.

به گفته این مقام مسوول، تمدید ثبت سفارش صاحب کالا، بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای قضایی (بدوی و قطعی) از سوی دیوان، ناظر بر الزام به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است. بدیهی است که مجموعه دستگاه‌ها و دوایر دولتی قانونا مکلف و موظف به تبعیت از آرای صادره از مراجع قضایی هستند.