وزارت نیرو که مدت‌هاست در گزارش‌های خود نسبت به موضوع تنش آبی هشدار می‌دهد، اخیرا از طریق بخش آبفا تلاش دارد وضعیت شهرهای دارای ریسک بالا در زمینه تنش آبی را از طریق توسعه زیرساخت‌های تامین آب شرب بهبود بخشد.

در همین راستا روز گذشته معاون راهبری و نظارت و بهره‌برداری آبفای کشور با تشریح اقدام‌های انجام شده درباره تنش آبی گفت: درخواست برداشت ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای پایداری شهرهای دارای تنش آبی مطرح شده است.

طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمیدرضا کشفی افزود: به‌منظور ارتقای خدمات آبرسانی در شرایط تنش و کمبود آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همواره اقدام‌های لازم را در دستور کار قرار داده که این اقدام‌ها شامل دو رویکرد اصلی افزایش تاب‌آوری در مقابل تنش‌های آبی و مدیریت مصرف است.

وی ادامه داد: موارد عنوان شده از مهم‌ترین اقدام‌های لازم در این خصوص است و با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف آب در تابستان ۹۹ از همه تاسیسات موجود و حداکثر ظرفیت ممکن در استان‌ها به‌منظور جلوگیری از قطعی آب و عدم جیره‌بندی استفاده شده و شرایط خدمات‌رسانی این شرکت‌ها طی جلسه‌های متعددی بررسی شد تا مشکلات ناپایداری به حداقل برسد.

معاون راهبری و نظارت و بهره‌برداری آبفای کشور خاطرنشان کرد: پیشرفت پروژه‌های در دست اجرای شرکت‌های استانی در خصوص کاهش تنش آبی به صورت مستمر طی جلسه‌های مختلف رصد شده و منابع مالی لازم برای پروژه‌های اولویت‌دار استان‌ها از محل ردیف اعتبارات متمرکز ملی پایداری و ارتقای کیفی شهرهای در مواجهه با تنش تامین می‌شود. به گفته وی، همچنین درخصوص بازسازی و ارتقای کمی و کیفی تاسیسات نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

کشفی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از این پروژه‌ها در حال اجرا یا اتمام عملیات اجرایی هستند، به‌منظور تضمین پایداری ارائه خدمات و خروج از تنش، تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز ضروری است تا روند فعالیت‌های مذکور دچار وقفه نشود.

 وی با اشاره به مکاتبه متعدد انجام شده در این زمینه، ادامه داد: از جمله این مکاتبه‌ها می‌توان به «درخواست برداشت مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در بودجه ۱۴۰۰ در خصوص پایداری و ارتقای کیفی شهرهای مواجه با تنش»، «درخواست ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص شیوع کرونا»، «مکاتبه لازم جهت جذب اعتبار مناسب درخصوص تقویت آبرسانی مجتمع‌های روستایی از صندوق توسعه ملی» اشاره کرد.

معاون راهبری و نظارت و بهره‌برداری آبفای کشور با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه اطلاع‌رسانی گسترده استانی، گفت: با توجه به پیشنهاد و دستور وزیر نیرو در زمینه اطلاع‌رسانی گسترده استانی با هدف بازتاب خدمات و فعالیت‌های مهم و تاثیرگذار در صنعت آب و فاضلاب کشور به عموم افراد جامعه، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نسبت به تشکیل کارگروه ملی اطلاع‌رسانی و همچنین تعیین سخنگوی آب و فاضلاب اقدام کرده و به صورت هفتگی نسبت به برگزاری جلسه کارگروه مذکور با حضور اعضای کارگروه و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مورد نظر و نشست خبری با اصحاب رسانه اقدام می‌کند.

وی افزود: همواره تلاش شده است تا با توجه به منابع مالی در دسترس نقاط ضعف و تنگناهای خدمات‌رسانی به خصوص در بخش آب شرب در همه شرکت‌های استانی شناسایی ‌شده و در ادامه پس از برگزاری جلسه کارشناسی این نقاط ضعف پوشش داده شود. کشفی با اشاره به موارد خاص پیشنهادی این شرکت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: طبیعتا قطعی و اختلال در خدمات آبرسانی در برخی موارد اجتناب ناپذیر است که از جمله دلایل آن می‌توان به مسائل فنی، قطعی برق، ایجاد شکستگی در خطوط لوله و ... اشاره کرد، اما با این وجود تلاش شده است تا همه این موارد نیز در کمترین زمان ممکن رفع شده یا به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم به‌منظور افزایش تاب‌آوری در شرایط تنش‌های آبی مدیریت مصرف است، گفت: در خصوص اقدام‌های لازم در زمینه مدیریت مصرف، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های تابعه در بخش‌های تدوین استانداردها و قوانین، اجرای راهکارهای فنی و عملی مدیریت مصرف و نیز بخش فرهنگ سازی موارد متعددی را اجرا و پیگیری کرده است که از جمله می‌توان به تصویب قانون بهینه‌سازی مصرف آب شرب شهری و روستایی و تهیه آیین‌نامه اجرایی مرتبط، تدوین استانداردهای مورد نیاز تجهیزات مصرف و تعریف برچسب آب برای تجهیزات آب‌بر اشاره کرد.

معاون راهبری و نظارت و بهره‌برداری شرکت آب‌ و فاضلاب کشور افزود: تدوین الگوی مصرف آب برای استان‌های مختلف و ابلاغ به شرکت‌های آب و فاضلاب استانی، نصب تجهیزات کاهنده مصرف در اماکن عمومی و اداری، اجرای پروژه‌های بازچرخانی پساب، جداسازی مصارف آبیاری فضای سبز شهرداری با تخصیص فاضلاب تصفیه شده و چاه‌های غیر قابل‌شرب، ایجاد سامانه و سایت جامع مدیریت مصرف آب کشور و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف در استان‌ها از دیگر اقدام‌های انجام شده در این زمینه است.  

ایران در شرایطی در مسیر تنش آبی قصد کاهش ریسک‌های پیش‌روی شهرهای دارای این چالش را در پیش گرفته است که به‌نظر می‌رسد تحت عنوان تحول در ساختار حکمرانی آب، چهار اقدام مدیریتی و شش اقدام عملیاتی باید در دستور کار نهادهای مرتبط با این مساله قرار گیرد.

 اعطای برخی وظایف به نهادهای خارج از حوزه حکمرانی نظیر انجمن‌های محلی و تحول در الگوی مصرف آب در سطح صنعتی و کشاورزی از مهم‌ترین اقداماتی است که به‌نظر می‌رسد در مسیر سازگار شدن کشور با شرایط جدید آبی باید مورد توجه قرار گیرد.