وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمار خود از پروانه‌های بهره‌برداری معدنی در دوره هشت ماهه امسال، افزایش ۹/ ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال را ثبت کرده که به رقم ۴۱۰ فقره رسید. سال گذشته در دوره فروردین لغایت آبان ماه، تعداد ۳۸۷ فقره پروانه بهره‌برداری از معدن صادر شد. طبق ارزیابی‌ها ایران با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی از لحاظ تنوع ذخایر در بین ۱۰ کشور جهان جای دارد و از نظر ذخایر شناسایی شده با ۵۷ میلیارد تن که ۳۷ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است در بین ۱۵ کشور جهان قرار دارد.

همچنین آمار پروانه‌های اکتشاف در مدت هشت ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با افزایش ۵/ ۱۲ درصدی به ۶۴۷ فقره رسیده است. برپایه جداول آماری وزارت صمت، شمار پروانه‌های اکتشافی هشت ماهه ابتدایی پارسال ۵۷۵ فقره ثبت شده بود. بر اساس آمارهای مربوط به صدور پروانه اکتشاف معدنی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷/ ۸ درصدی به رقم ۴۷۵ فقره رسید. جداول آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت نشان می‌دهد که سال گذشته (۱۳۹۸) تعداد ۴۳۷ فقره پروانه اکتشاف معدنی در ۶ ماه ابتدایی صادر شده بود.

از سوی دیگر آمار مورد بررسی نشان می‌دهد شمار گواهی کشف صادره نیز در دوره این گزارش نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ از رشد ۳/ ۵ درصدی برخوردار شد. تعداد گواهی کشف صادر شده در هشت ماهه امسال به رقم ۳۳۹ فقره رسید، درحالی که در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۳۲۲ فقره ثبت شده بود.