کمک صنعت به رونق اقتصاد ایران

البته این نهاد اعلام کرده به واسطه تحریم، پاندمی کرونا و کاهش بهای نفت، رشد اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ در محدوده نزدیک به صفر درصد قرار داشته و بین منفی ۲ تا مثبت ۲ درصد در نوسان خواهد بود. این روند به شکلی خواهد بود که هرچه از سال ۱۳۹۹ دور می‌شویم، ارقام رشد مثبت شده و به سمت ۲ درصد و رشدهای مثبت بالاتر حرکت خواهد کرد. این گزارش تایید می‌کند با ورود اقتصاد ایران به دوره رشد اقتصادی مثبت، مصرف نفت در ایران و جهان تقویت شده و همین عامل دوباره بر صنایع و خدمات تاثیر خواهد گذاشت. البته روند کلی حاکم بر تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفت هم مثبت خواهد بود، گرچه در سناریوهای خوش‌بینانه احتمالا این بخش نیز در افق ۱۴۰۰ حائز رشد ۷/ ۱ درصدی است. بانک جهانی در سناریوی غیرخوش‌بینانه میزان رشد اقتصاد ایران را ۸/ ۰ درصد را اعلام کرده است. این نهاد برای بخش‌های کشاورزی و خدمات در اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بسته به سناریوهای بدبینانه و خوش‌بینانه، به ترتیب ۵/ ۱ تا ۲درصد و ۵/ ۰ تا ۵/ ۱ درصد رشد حاصل خواهد شد.

از آنجا که این گزارش قیمت نفت را برای سال‌های آینده مثبت و رو به رشد ارزیابی کرده، به نظر می‌رسد امکان تحقق رشد اقتصادی مثبت برای کشور امکان‌پذیر باشد. گزارش تازه بانک جهانی با اعلام قیمت ۴۲ دلاری برای نفت طی سال آینده و نیز پیش‌بینی نرخ‌های ۴۴، ۴۷ و ۵۲ دلاری تا افق ۲۰۲۵ روند کلی حاکم بر بازار جهانی نفت را صعودی عنوان کرده و قیمت هر بشکه نفت را برای سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰ دلار در نظر گرفته است. اما گزارش بانک جهانی در بخش‌های دیگر خود پیش‌بینی جالبی درخصوص وضعیت قیمت نهاده‌های مهم تولید که برای بخش‌های مختلف مورد نیاز هستند اعلام کرده است. این گزارش که توسط معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ترجمه و تهیه شده، اعلام می‌کند قیمت هر یک میلیون btu از گاز طبیعی در مقاصد ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا به ترتیب ۹/ ۸، ۳/ ۲ و ۱/ ۴ دلار خواهد بود و روند کلی تا افق ۲۰۳۰ برای همه این موارد مثبت است.

قیمت هر تن کنجاله سویا نیز در این گزارش برای سال آینده حدود ۳۴۸ دلار اعلام شده و روند قیمت در سال‌های آتی تا پایان دهه صعودی اعلام شده است.

این گزارش همچنین قیمت پیش‌بینی خود برای کنجاله سویا، روغن سویا و دانه سویا را در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۳۴۰، ۷۵۰ و ۳۵۰ دلار اعلام کرد که نزولی بودند. پیش‌بینی بانک جهانی درباره این سه کالای مهم در حالی نزولی است که جدال بر سر قیمت‌گذاری و توزیع آنها در ایران هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. افت بهای این ارقام که بین ۲تا ۵درصد پیش‌بینی شده احتمالا تاثیر چندانی روی قیمت تولیدات وابسته اعم از روغن یا گوشت دام و طیور در ایران نداشته باشد اما پیام روشنی از روند کلی حاکم بر بازار این نهاده را به بازیگران این صنعت ارسال می‌کند.

اما وضعیت جو و ذرت نیز روال دیگری دارد و نهاد مرجع اقتصاد جهانی اعدادی بیشتر از همیشه را برای قیمت سال آینده آنها پیش‌بینی کرده است. به این ترتیب قیمت جو و ذرت با حدود ۵ درصد افزایش نسبت به امسال، برای ۲۰۲۱ بهایی به ترتیب معادل ۱۱۹ و ۱۶۴ دلار پیدا کرده و پیش بینی شده در افق ۲۰۲۵ این روند ادامه داشته باشد و حتی تسریع شود. گزارش همچنین در بخش دیگری از پیش‌بینی خود قیمت مرغ و گوشت گوساله را با مقدار اندکی افزایش در سطح ۸۷/ ۱ و ۶۲/ ۴ دلار اعلام کرده و در طی پنج سال آینده نیز همین روند رشد قیمت را پیش‌بینی کرده است. قیمت برنج و گندم از دیگر مواردی است که طبق پیش‌بینی این نهاد طی سال آینده به شکل بسیار ظریفی افزایش خواهد یافت. به این ترتیب قیمت هر تن برنج تایلندی ۴۵۳ دلار و قیمت هر تن گندم آمریکایی ۱۹۸ دلار خواهد بود. این پیش‌بینی تاکید می‌کند قیمت این دو ماده غذایی در افق ۲۰۲۵ افزایشی خواهد بود و به شکل بسیار آرامی رشد خواهد کرد. این پیش‌بینی تاکید می‌کند که با پیش‌فرض رفع کرونا، افق چشم‌انداز بازارهای مختلف صعودی خواهد بود.