به گزارش «روابط عمومی اتاق تهران»، رضا اسدی‌فر، عضو هیات علمی این پژوهشکده و معاون توسعه بازار ستاد فناوری نانو، در تحلیلی به بررسی چالش‌های همکاری فناورانه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های بزرگ پرداخت. اسدی‌فر با بیان اینکه یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور، تبدیل شدن ۲۰ درصد از اقتصاد کشور به اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: در اقتصادهای پیشرفته سهم شرکت‌های کوچک فناوری‌محور کمتر از ۵ درصد و در ایران حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است.

وی دلیل عمده اینکه در دنیا، دانش و فناوری سهم عمده‌ای در اقتصادهای مبتنی بر نوآوری دارد را قرار گرفتن نوآوری شرکت‌های کوچک فناوری‌محور در بستر تولید و تجارت شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی عنوان کرد و با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ صنعتی از قدرت سرمایه‌گذاری بالا و شناخت بازار برخوردار هستند در حالی که شرکت‌های نوپا نیز به توانمندی نوآوری بالا و دسترسی آسان به نیروهای انسانی متخصص مجهز هستند، افزود: این در حالی است که شرکت‌های بزرگ نیازمند نوآوری برای حفظ رقابت‌پذیری هستند و از ضعف در پایش و کسب فناوری‌های نوظهور در رنج هستند و از آن طرف نیز شرکت‌های نوپا، سرمایه کافی در دست ندارند و با کانال‌های بازار آشنا نیستند، از این رو ایجاد مکانیزمی برای همکاری و برقراری ارتباط میان این دو بخش می‌تواند به برد متقابل برای هر دو طرف منجر شود.

در ادامه این جلسه، دیگر اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران دیدگاه‌های خود پیرامون این موضوع را مطرح کردند. افشین کلاهی از اعضای این کمیسیون و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، از جمله راهکارها برای پیوند شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های نوپا و فناور را ایجاد انگیزه در صنایع بزرگ عنوان کرد و در عین حال، بر استفاده از ابزارهای حمایتی از شرکت‌های تبادل فناوری تاکید کرد. به گفته وی، کارگزاران فناوری یا واسطه‌گران این بخش نیز باید در کشور به رسمیت شناخته شوند و نقش پررنگی در موضوع ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا داشته باشند.

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، نیز بر ترویج و تبیین ادبیات اثرگذاری تعامل و همکاری صنایع بزرگ با دانش‌بنیان‌ها تاکید کرد و یادآور شد که این رویکرد باید برای هر دو سوی این مکانیزم اثبات شود که این پیوند تا چه اندازه می‌تواند اثری شگرف بر اقتصاد ملی کشور داشته باشد. وی همچنین بر جانمایی بروکرهای فناوری در نهادهای اقتصادی در کشور تاکید کرد و یادآور شد که عمده واسطه‌های فناوری در نهادهای تازه‌تاسیس حضور دارند که باید روندی را در پیش گرفت تا این بخش به نهادها و موسسات قدیمی و اثرگذار نیز سوق داده شوند.

در ادامه این جلسه، موضوع انتخابات چندی پیش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و دور تازه فعالیت این سازمان در تهران با انتخاب اعضای هیات مدیره جدید مورد بحث قرار گرفت. شهاب جوانمردی گفت: از جمله مسائل روز کشور، حرکت به سمت تحول دیجیتال در بخش‌های مختلف به ویژه در صنایع کشور است و بهترین روش ممکن برای تحقق این رویکرد، نزدیک کردن سمت عرضه و تقاضا در این بخش به یکدیگر است که در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران توجه ویژه‌ای به این موضوع صورت گرفته است. همچنین فرزین فردیس، دیگر نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، نیز در این باره با تاکید بر تعامل و مشارکت این کمیسیون با کمیسیون‌های تخصصی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، از آمادگی اتاق تهران برای دعوت از اعضای این سازمان در جلسات هم‌فکری خبر داد و تصریح کرد که طی جلسات  آتی کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران از اعضای سازمان نصر دعوت به عمل خواهد آمد.