روح‌الله ایزدخواه در حاشیه بازدید از شرکت ملی دخانیات افزود: صنعت دخانیات ایران از صنایع قدیمی و موفق کشور بوده اما در سال‌های اخیر با خصوصی‌سازی احساس می‌کنیم نسبت به این صنعت اجحاف شده است. سهم شرکت دخانیات ایران به نفع شرکت‌های خارجی و گاهی قاچاق کم شده و نیاز به رسیدگی جدی دارد. به نظر می‌رسد حکمرانی و سیاست‌گذاری صنعتی در حوزه ضعیف بوده است.

به گزارش «ایلنا» وی تصریح کرد: مجلس باید در این موضوع ورود کند چراکه از نظر سهم بازار محصولات داخلی و همین‌طور اشتغال‌زایی و کاهش ارزبری این موضوع اهمیت دارد. لازم است که اصلاح جدی در سیاست‌های دخانیات صورت بگیرد به همین علت امروز برای بازدید شرکت دخانیات آمده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه هفته اخیر کمیسیون صنایع مجلس، پیشنهاد دادم که گزارش ویژه روی صنعت دخانیات توسط کمیسیون صنایع انجام شود. این موضوع در دستور کار کمیسیون است تا راهکارهایی را که برای تولید و صیانت از صنایع داخلی وجود دارد دنبال کنیم.

ایزد‌خواه افزود: زمانی که شرکت ملی دخانیات خود سیاست‌گذار صنعت دخانیات بود انسجام بهتری وجود داشت. البته لزومی ندارد که یک مجموعه هم سیاست‌گذار و هم مجری باشد اما این به آن معنا نیست که بخواهیم به نام خصوصی‌سازی، رهاسازی کنیم. طبق گزارش اولیه‌ای که ما دریافت کردیم به نظر می‌رسد یک نوع رهاسازی رخ داده است.

وی تصریح کرد: مرکز برنامه‌ریزی و نظارت دخانیات در وزارت صمت هم باید گزارشی به مجلس دهد تا مشخص شود این سیاست‌گذاری‌ها به چه نحوی بوده است. اما آنچه در عمل دیده می‌شود این است که دست شرکت‌های خارجی در بازار داخل به‌شدت باز شده، ظاهرا حق امتیازی هم که پرداخت می‌کردند به صفر رسیده یا بسیار کم شده و سهم قاچاق هم بالا بوده به‌طوری‌که گفته می‌شود حدود ۲۵ درصد بازار قاچاق دخانیات است.

عضو کمیسیون صنایع افزود: در این حوزه در زمینه صادرات وضعیت خوبی نداریم و باید برای صادرات محصولات داخلی هم کار جدی صورت گیرد.

به گفته ایزد‌خواه، یکی از خطوط قرمز مدنظر ما زنجیره تولید است نباید این‌طور باشد که شرکت خارجی بخش سودده خود را به داخل بیاورد ولی بخش اشتغال‌زایی را که می‌تواند برای کشاورزان نیز بازار ایجاد کند نیاورد و سهم بازار ما را هم تصاحب کند.

وی تاکید کرد: اگر بازار داخل به خارجی‌ها داده می‌شود باید به شرط توسعه زنجیره تولید از ابتدای کشت تا انتهای تولید باشد. یکی از معضلات این است که بازار داخل به راحتی به خارجی‌ها سپرده شده و الزام به اشتغال و خرید توتون داخلی نیز وجود ندارد. به اصطلاح گوشت بازار را به خارجی‌ها داده‌ایم و در این میان شرکت‌های داخلی و شرکت ملی دخانیات تحت فشار قرار می‌گیرند، لذا سیاست حضور سرمایه خارجی باید مورد بازبینی قرار گیرد.

ایزدخواه افزود: پیشنهاد ما این است که اگر قرار است تحقیق و تفحصی در حوزه دخانیات انجام شود باید روی کل صنعت و بازار دخانیات صورت بگیرد و سیاست‌گذاری بعد از خصوصی‌سازی، حضور شرکت‌های خارجی، قاچاق و کشاورزی هم مورد بررسی قرار ‌گیرد.