از جمله حاضران این نشست می‌توان به مرادلو رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، جمیلی رئیس انجمن صنفی کارآفرینی تولیدکنندگان شمش سرب ایران، معین‌الدینی مدیر عامل شرکت کوشا معدن، و عابدی نژاد مشاور معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد. در جریان این نشست، حاضران به وضعیت اکتشاف و هزینه‌ها و درآمدهای آن و روندهای جدید جهانی در این حوزه پرداختند. تحلیلگران در این نشست ضمن بررسی هزینه‌های اکتشاف در صنعت سرب و روی، روندهای کلی کشف کانسار در جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

طبق اطلاعاتی که در این نشست ارائه شد، در اثر تحولاتی که در حوزه اکتشاف رخ داده، از ابتدای دهه فعلی به این سو یعنی از سال ۲۰۱۱ هزینه کشف معادن سرب و روی سه برابر شده است. البته از سال ۱۹۷۵ به این سو تعداد کانسارهای اکتشافی در بخش سرب و روی با هزینه مشابه دو ‌برابر شده است. در واقع در این دوره به ازای هر کانسار متوسط هزینه حدود ۶۳ میلیون دلار بوده است. اما از سال ۲۰۱۰ به‌رغم افزایش چشمگیر هزینه‌ها، تناسبی با میزان اکتشافات نداشته و هر کانسار با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۱۸۵ میلیون دلار کشف شده است. در جریان بررسی‌ها همچنین مشخص شد متوسط هزینه کشف یک کانسار در دهه گذشته سه برابر رشد کرده و این برای تمامی کانسارهای فلزی و غیرفلزی صدق می‌کند. در مورد مس قضیه به همین شکل است و متوسط هزینه برای کشف یک ذخیره معدنی در رده‌های یک تا سه مشابه باقی فلزات بوده است. براین مبنا در ابتدای قرن ۲۱ هزینه جهانی کشف هر کانسار مس از حدود ۱۰۵ میلیون دلار به ۱۵۴ میلیون دلار افزایش یافته که در بخش کشورهای پاسیفیک این عدد تا ۲۸۲ میلیون دلار رشد کرده است.

در بخش دیگری از این پنل تخصصی روی هزینه جهانی اکتشاف بحث شد و آمارهای جالبی توسط کارشناسان ارائه شد. برای نمونه در مقابل هزینه گزاف اکتشافات در دهه گذشته که حدود ۱۹۸ میلیارد دلار بوده، تنها ۱۰۹ میلیارد دلار کانسار کشف شده که این عدد در دهه قبلی بیش از دوبرابر بوده است. این نشان می‌دهد سرعت کشف کانسارها در جهان کاهش شدیدی داشته است. در عین حال در هر سال تنها ۵/ ۲ شرکت به شکل متوسط توانسته موفق به اکتشاف کانسار شود. زمان لازم برای اکتشافات نیز برای شرکت‌ها به‌طور متوسط حدود ۱۲ سال بوده است. این رقم در حالی در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به حدود ۱۵ سال رسیده است که گویای یک افزایش چشمگیر است. این در حالی است که طی دو دهه گذشته بیش از نیمی از ارزش افزوده اکتشافات از سوی شرکت‌های کوچک آورده شده است. روند کلی حاکم بر اکتشافات در جهان نشان می‌دهد طی سالیان اخیر نه تنها در سرب و روی که در مس و طلا نیز اکتشافات معمولا در اعماق بیشتری صورت گرفته که این مورد نیازمندی کشور به طراحی سیاستی بهتر برای اکتشافات را الزامی می‌سازد. در این راستا، جمیلی رئیس انجمن صنفی کارآفرینی تولیدکنندگان شمش سرب ایران خاطرنشان کرد ایران برای اجرای سیاستی بهتر در حوزه اکتشافات نباید صرفا ترندهای جهانی را دنبال کند. بلکه باید اول ابتدا مراحل پایه‌ای مثل اکتشافات سطحی که کشورهای توسعه‌یافته سال‌ها پیش آن را گذرانده‌اند را اجرا کرد،  سپس  سراغ شیوه‌های جدیدتر نظیر اکتشافات عمقی برویم. اگر مراحل اولیه را به درستی طی کنیم، آنگاه به مرحله جدیدی ورود می‌کنیم که نیازمند سرمایه‌گذاری بالای بخش‌خصوصی است؛ چراکه باید از روش‌هایی نظیر حفاری، MMI، ژئوفیزیک هوایی و زمینی که هزینه گزافی دارند، استفاده کنیم.