این مساله آسیب‌های قابل‌توجهی را متوجه شهر تهران کرد و گرو‌ه‌های بسیاری از مسوولان در زمینه‌های مختلف و همچنین شهروندان به این تصمیم و اقدام معترض شدند. به‌رغم ابراز مخالفت‌های جدی از سوی پلیس راهور، نیروی انتظامی، شورای شهر، شهرداری و شهروندان پایتخت، متولیان تامین انرژی در پایتخت کماکان از روشن کردن چراغ‌های معابر اصلی و بزرگراهی و همچنین عمده خیابان‌های اصلی و حتی فرعی در ساعات شبانه جلوگیری به‌عمل می‌آورند. با این استدلال که این اقدام منجر به صرفه‌جویی در مصرف برق در فصل سرد خواهد شد و می‌توان از این طریق میزان مصرف برق و گاز و فعالیت نیروگاه‌ها و در نتیجه میزان آلودگی هوای شهر تهران را مدیریت کرد‌ و کاهش داد. این در حالی است که به گفته وزیر نیرو از محل خاموشی معابر و بزرگراه‌ها تنها ۳۴۰ مگاوات برق صرفه‌جویی شده که این عدد در مقایسه با اوج بار زمستان که در روز ۴۰ هزار و در شب ۳۸ هزار مگاوات است بسیار ناچیز و سهم آن در سبد مصرفی زمستانه برق کشور زیر یک درصد است. اما خبر خوب برای شهروندان تهرانی این است که از شامگاه دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه روشنایی شبانه دوباره به بزرگراه‌ها و بوستان‌های پایتخت بازگشته است. حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در این رابطه گفت: تغییر روند مصرف انرژی در حوزه تهران، منجر به کاهش محدودیت‌های پیش آمده در تامین انرژی این کلان شهر شده است. بر همین اساس از آغاز غروب خورشید روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه، تمامی معابر بزرگراهی و بوستان‌های پایتخت که پیش از این به دلیل محدودیت‌های بخش تولید، از مدار مصرف خارج شده یا مشمول تعدیل روشنایی شده بودند، همچون گذشته روشن خواهند شد. در همین راستا نیز معاون هماهنگی توزیع توانیر با اعلام اینکه خاموشی برق معابر از ۱۳ بهمن‌ماه به تدریج کاهش می‌یابد، گفت: در حال حاضر محدودیت‌های اعمال شده در بخش صنعت نیز به تدریج کاهش یافته و حتی در برخی از مناطق کشور اجرا نمی‌شود. غلامعلی رخشانی‌مهر در نشست با سیداحمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تامین انرژی در فصل زمستان را چالشی جهانی برشمرد و با اشاره به توان صنعت برق در تامین نیاز ۶۰ هزار مگاواتی در پیک تابستان گفت: این درحالی است که اکنون نیاز مصرف به ۴۰ هزار مگاوات هم نمی‌رسد و به همین دلیل با جرات می‌گوییم که هیچ محدودیتی به لحاظ فنی برای تامین برق وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه با وجود همه محدودیت‌هایی که در تامین سوخت داشتیم، برق صنایع را قطع نکردیم؛ بلکه از آنها خواستیم تا بار مصرفی‌شان را تعدیل کنند و این موضوع به هیچ عنوان به معنای محدودیت ۲۴ ساعته نبود، اظهار کرد: محدودیت‌های اعمال شده برای صنایع که البته در حال حاضر بسیار کمرنگ شده است، در توافق با شرکت‌های برق تعریف و مشوق‌هایی بابت همکاری به صنایع اختصاص می‌یابد. همچنین محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر در این نشست با بیان اینکه در کشور ۱۷ میلیون کولر آبی و میلیون‌ها بخاری گازی وجود دارد، اظهار کرد: تنها با بهینه‌سازی یا نوسازی کولرهای آبی و بخاری‌های گازی، با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از احداث یک پالایشگاه، می‌توان تامین نیاز کشور به انرژی را تا ده‌ها سال آینده تضمین کرد. وی با تاکید بر اینکه روند مصرف انرژی در کشور بسیار نگران‌کننده است و در صورت ادامه روند کنونی، کشور به زودی به واردکننده انرژی تبدیل خواهد شد، گفت: نیاز نیروگاه‌های کشور به گاز روزانه ۱۸۰ میلیون متر‌مکعب است و میانگین گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در حال حاضر ۸۳ میلیون متر‌مکعب در روز است.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه ۶۵۰ میلیون متر‌مکعب از گاز تولیدی کشور در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف می‌شود، تصریح کرد: تنها با کاهش یک تا ۲ درجه‌ای دمای محیط کار و منازل و خاموش کردن لامپ‌های اضافی، می‌توان سوخت گاز مورد نیاز کشور را تامین کرد.

طبق اعلام توانیر، متولی‌زاده ادامه روند کنونی مصرف انرژی را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: در صورت تداوم روند کنونی مصرف، در آینده نزدیک نه‌تنها توان پاسخگویی به نیاز کشور از داخل وجود نخواهد داشت، بلکه مجبور به واردات انرژی هم خواهیم شد. متولی‌زاده فعال‌تر شدن صنایع کوچک و بزرگ داخلی و اشتغال‌زایی گسترده برای جوانان را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه بهینه‌سازی وجود دارد که می‌توان با فعال کردن آنها، پتانسیل‌های اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد و صنعت را به حرکت درآورد.