به گزارش خبرگزاری تسنیم، یوسف رضاپور، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری اظهارکرد: از ابتدای سال آبی جاری تا‌ روز گذشته در مجموع ۲۲۶.۶ میلی‌متر بارش در استان تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۱درصدی و نسبت به متوسط آمار بلندمدت، رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: مجموع ذخیره آب در مخازن سدهای تهران هم اکنون ۵۶۶ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۶۳۵ میلیون مترمکعبی سدهای تهران در زمان مشابه سال قبل، با کاهش ۶۹میلیون مترمکعبی در این بخش مواجهیم .

رضاپور با بیان اینکه «برای چگونگی تا‌مین آب استان تهران به‌ویژه کلان شهر تهران در سال ۱۴۰۰ نگرانی داریم»، گفت: به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که به مشکل جیره‌بندی و قطعی آب نرسیم.

وی ادامه داد: سرانه تا‌مین آب تهران به ازای هر نفر ۳۴۸لیتر در شبانه روز است در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته که پرآب‌تر از ایران هستند بین ۱۷۰ تا‌ ۲۲۰ لیتر است و این انتظار از مردم وجود دارد که به مقوله درست مصرف کردن آب توجه بیشتری داشته باشند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: استاندارد مصرف آب در جهان در حالت ایده‌آل این است که ۲۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر که در اختیار ما هست را مصرف کنیم؛ اگر میزان مصرف منابع به ۲۰ تا‌ ۴۰ درصد برسد، شرایط سر به ‌سر و قابل تحمل خواهد بود؛ اگر از ۴۰ تا‌ ۶۰ درصد منابع آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کنیم وارد تنش آبی شده‌ایم و این درحالی است که متوسط مصرف منابع آب‌های تجدیدپذیر در کشور ما ۷/ ۸۶ درصد است.

وی افزود: در استان تهران نیز سالانه ۵/ ۸۶ درصد از منابع آب‌های تجدید شونده را مصرف می‌کنیم و در این خصوص چهارشنبه هفته گذشته، برنامه سازگاری با کم آبی تهران تصویب شد و به موجب این برنامه باید این رقم را به مرز ۶۰ درصد برسانیم.

رضاپور با بیان اینکه «باید یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون مترمکعب از مصرف آب استان تهران را در یک بازه زمانی ۲۰ ساله کاهش دهیم»، گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی شده تا‌ سال ۱۴۰۵ نسبت به مصرف فعلی آب در تهران، ۴۲۰ میلیون مترمکعب از مصرف آب استان تهران کاسته شود.

وی ادامه داد: برای آنکه نسل آینده شرایط زندگی‌شان بدتر از شرایط فعلی از نظر میزان دسترسی به آب نشود، باید در یک افق ۵۰ ساله، تمامی ظرفیت‌های تا‌مین آب را برای تهران پیش‌بینی کنیم و از طرف دیگر، میزان مصرف آب را به اندازه استاندارد برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تا‌کید بر اینکه «اگر نتوانیم شرایط را اصلاح کنیم، در آینده در تهران به مشکل تا‌مین آب می‌خوریم»، گفت: جمعیت فعلی استان تهران حدود ۱۳.۳ میلیون نفر است که طبق برآوردها تا‌ سال ۱۴۱۰ این جمعیت به ۲۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد؛ سوال اینجاست که تا‌ چه اندازه می‌توانیم آب مورد نیاز مردم تهران را تا‌مین کنیم و افزایش جمعیت تهران تا‌ کجا قرار است ادامه یابد؟

وی افزود: باید شورای عالی امنیت ملی به موضوع جمعیت تهران ورود کند و اجازه ندهد جمعیت تهران از حدی افزایش یابد؛ هرچه ما ظرفیت‌های تا‌مین آب تهران را افزایش دهیم و از طرفی بدون حساب و کتاب جمعیت تهران افزایش یابد، به مشکل خواهیم خورد.

رضاپور تصریح کرد: حدود د‌و ماه پیش پیشنهادی را برای مطالعه روی تا‌مین آب تهران با توجه به اینکه به حوضه‌های آبریز مجاور آسیبی نرسد، ارائه کرده ام و تا‌زه قرار است کار مطالعاتی و پژوهشی که کاری بزرگ و پیچیده خواهد بود در این خصوص آغاز شود؛ اما درخصوص وضعیت تهران و تناسب جمعیت آن با ظرفیت‌های آبی این استان، لازم است فراتر از وزارت نیرو و حتی فراتر از دولت، مطالعه، تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری شود.